U ovom tekstu ćemo se baviti alatom koji nam pomaže da bolje razumemo posetioce našeg sajta, prepoznamo njihove potrebe, sklonosti i namere, i na osnovu tih podataka preduzmemo dalje akcije. U slučaju da ne znate o kojim alatima je reč – mi ćemo vas podsetiti da je reč o Google analitici. Pored svojih osnovnih funkcionalnosti, Google analitika ima jedan zaseban deo izveštaja za e-commerce. Taj deo naziva se e-commerce i ukoliko imate e-commerce sajt ovo bi trebalo da bude neizostavan deo vaše poslovne i marketing strategije. 
Zašto je potrebno da pratite podatke na vašem e-commerce sajtu? Zato što su podaci ključ do vašeg uspeha. Sa informacijama koje sakupite i pratite možete da optimizujete i poboljšate vaš engagement, CTR, i na kraju – profit. Pitate se odakle i kako da počnete? Pročitajte i saznaćete sve što vam je potrebno. 

Šta je e-commerce u Google analitici i zbog čega vam je potreban? 

Kako bismo vas bliže upoznali sa temom vezanom za e-commerce, želimo da podelimo sa vama koliko je e-commerce postao važan u našim životima u proteklih šest meseci. Činjenica je da su potrošači tokom ove godine kupovali online u rekordnom broju, jačajući promet mnogim online prodavcima. Dakle, ukoliko i dalje razmatrate da li vam je potreban e-commerce ili ne, važno je da znate ove podatke.

Od kovid-19 pandemije, stvari su se drastično promenile, a navike potrošača se pomeraju ka online kupovini. Prema podacima Adobe Analitics-a, u prvih šest meseci ove godine potrošači su potrošili 347,26 milijardi dolara online (u SAD-u), što označava porast od 30,1% u odnosu na isti period 2019. godine. Veliki brendovi takođe prate trendove – H&M planira da zatvori 170 maloprodajnih objekata zbog virusa kovid-19, pošto je kompanija doživela pad prodaje od 50% tokom prvog kvartala. Ali dok je prodaja opala na prodajnim lokacijama, zabeležen je porast online prodaje za 36%, a iz kompanije H&M su poručili da će to biti razlog da se veći fokus što se tiče prodaje usmeri na e-commerce. Ako oni preusmeravaju svoj fokus, i vi bi trebalo da učinite to isto!

A ako već imate e-commerce sajt – čestitamo vam, na dobrom ste putu do uspeha! No, da biste maksimalno iskoristili svoj e-commerce, potrebno je da se upoznate sa Google analitikom.

Od kada se pojavila, Google analitika je korisno sredstvo za izveštavanje o podacima za veb-sajtove u svim industrijama. Ali što se tiče online prodavnica, Google analitika nije izbor, ona je obaveza. Zašto? Da biste uspešno vodili svoju online prodavnicu, potrebni su vam tačni i precizni podaci koji mogu pomoći vašem online poslovanju. Pomoću njih možete da analizirate uspeh ili probleme vaše online prodavnice i da razvijate nove strategije za poboljšanje vašeg veb-sajta i povećanje prihoda.

 A kako da proverite podatke koji su vam potrebni za vaše online poslovanje? Pa, Google analitika je alat zasnovan na sesiji, na osnovu koga možete videti koje stranice su ljudi pogledali na vašem veb-sajtu, kao i mnoge druge korisne podatke. Pomoću nje možete pratiti sve važne metrike, poput ponašanja kupaca na vašem veb-sajtu, stranica koje se najviše posećuju, koliko vremena ljudi provode na tim stranicama, njihovu lokaciju, stope konverzije i mnoge druge stope i podatke.

Ovakvo razumevanje će vam omogućiti da ostanete u toku sa najnovijim trendovima i da budete sigurni da znate šta vaši kupci traže na vašem veb-sajtu. Ali ako imate online prodavnicu i želite da u potpunosti budete sigurni šta se događa na vašem veb-sajtu, potrebna vam je Google analitika za e-commerce. Google analitika e-commerce vam omogućava da pratite sve metrike koje su dragocene za vašu online prodavnicu.

Samo izveštaji Google analitike dovoljni su za osnovni pregled vašeg veb-sajta, ali za dublju analizu vaše online prodavnice i da biste malo bolje shvatili kupce, trebalo bi da razmislite o tome da pretvorite vašu Google analitiku u Google analitiku e-commerce.
Međutim, trebalo bi da znate da postoje dve vrste e-commerce-a:

  • Standardni e-commerce
  • Poboljšani e-commerce

Šta je standardni e-commerce?

Standardni e-commerce omogućava osnovnu upotrebu e-commerce i pruža vam podatke u vezi sa konačnim transakcijama, kao što su:

  • Ukupan broj porudžbina
  • Ukupni poreski troškovi
  • Ukupni troškovi isporuke
  • Ukupna kupljena količina
  • Kupljeni proizvodi
  • Broj kupljenih proizvoda
  • Kategorija kupljenih proizvoda
  • Stopa konverzije

Iako vam standardni e-commerce daje rezime proizvoda, on vam zapravo ne pruža nikakve uvide ili detalje vezane za ceo customer journey. Još uvek biste morali da se zapitate o ponašanju raznih kupaca i ne biste znali zašto se neki proizvodi ne prodaju tako dobro u odnosu na neke druge.  

Ovo je mesto gde na snagu stupa drugi tip Google e-commerce-a. Poboljšani Google e-commerce pruža vam širok uvid u podatke o kupcima – a pomoću njega možete da saznate sve o posetiocima vašeg veb-sajta i njihovom ponašanju.

Šta je poboljšana Google analitika za e-commerce?

Sa poboljšanom Google analitikom za e-commerce, možete da pratite čitav proces – od pregledanja kategorija na stranici do dodavanja proizvoda u korpu za kupovinu, pregleda načina plaćanja, pošiljke i checkout stranice. Za razliku od standardne Google analitike za e-commerce koja vam nudi podatke samo o tome kakve proizvode ljudi kupuju, poboljšana Google analitika za e-commerce vam pokazuje celokupan customer journey i tačno kako izgleda put od pretraživanja do kupovine.

Poboljšana verzija Google analitike za e-commerce daje vam 10 različitih izveštaja i njihovom analizom možete da razvijete pravu strategiju za svoju online prodavnicu. Izveštaji prikazuju performanse i aktivnosti proizvoda ili kategorija proizvoda, a takođe pokazuju i ponašanje kupaca tokom kupovine i pri samoj kupovini.

Izveštaji poboljšane Google analitike za e-commerce su:

    • E-commerce pregled 
    • Analiza ponašanja pri kupovini
    • Analiza ponašanja prilikom plaćanja
    • Performans proizvoda
    • Performans liste proizvoda
    • Performans prodaje
    • Interne promocije
    • Kupon za naručivanje
    • Kupon za proizvod
    • Affiliate Code

Zašto bi trebalo da koristite poboljšanu Google analitiku? 

Alat za poboljšanu Google analitiku za e-commerce će vam pomoći da razmišljate iz perspektive kupca i omogućiće vam da svoj veb-sajt posmatrate iz drugog ugla. Svaki kupac koji poseti vaš veb-sajt može proći na drugačiji način kroz sajt pre nego što izvrši ili ne izvrši kupovinu. Njihove akcije mogu zavisiti od puno stvari, kao što su – poređenje proizvoda i cena između vas i konkurencije, popusti, posebne ponude ili možda čak čekanje da proizvod ponovo bude na zalihama.

A vaš posao je da steknete uvid u put svojih kupaca (customer journey) i optimizujete svoje poslovanje i veb-sajt kako biste stekli više kupaca i profitirali. Sve se to može postići korišćenjem poboljšane Google analitike za e-commerce pomoću koje možete:

  • Pratiti koje proizvode kupci kupuju najčešće, a koje uglavnom napuštaju – sa ovim znanjem možete se usredsrediti na cene i različite promocije da biste generisali još veću prodaju;
  • Pratiti ponašanje kupaca od početka do kraja – time ćete imati puni uvid u levak kupovine;
  • Pratiti promocije (interne i eksterne) na vašem veb-sajtu – ovo vam može pomoći da znate da li je vaš marketing efikasan;
  • Pratiti povraćaj sredstava kako biste imali jasnu sliku stvarne dobiti;
  • Uspostaviti prilagođene liste proizvoda i odredišne stranice proizvoda kako biste mogli da otkrijete koja lista i proizvodi povećavaju angažovanje korisnika;
  • Poboljšati svoju sveukupnu marketinšku strategiju.

Kako da dosegnemo ciljeve naših klijenata uz pomoć Google analiike za e-commerce?

Kod e-commerce izveštaja u Google analtici u par klikova možemo da saznamo koji nam je kanal doneo najviše prometa, možemo da pravimo izveštaje i preseke po proizvodima.

Ono što je jedna od glavnih prednosti analize procesa prodaje sa Google analitikom za  e-commerce jeste to što možete da ispratite celokupan proces kupovine.

Od iniciranja (ubacivanja u korpu), checkout stranice, pa da samog završetka prodaje, tj. transakcije.

graphic

Grafikon 1: Prikaz procesa poručivanja


Pored ovoga možete da vidite i ponašanje kupaca, tj. koji je njihov put do transakcije.

graphic 2

Grafikon 2: Prikaz puta koji korisnik prolazi da bi došlo do prodaje

Ovako izgleda izveštaj Google analitike za e-commerce – možete da vidite koliko posetilaca je bilo na stranici proizvoda, koliko je dodalo nešto u korpu, koliko ih je stiglo do checkout stranice i koliko njih je zaista izvršilo transakciju. 

Pomoću ovih izveštaja smo recimo prepoznali poteškoće kod klijenta na checkout stranici, gde je bilo dosta odustajanja. Posle izmena na checkout stranici, stopa odustajanja na checkout stranici se smanjila za 30%.

Ono što je takođe jako bitno jeste to da možemo da analiziramo i da “dosegnemo” posetioce koji nisu dovršili kupovinu (stavili su proizvod u korpu, stigli do checkout stranice, ali se nisu odlučili za kupovinu). Planskim targetiranjem uz adekvatne marketinške poruke i posebne pogodnosti u ovom delu ciljne publike se krije veliki prodajni potencijal. Još jedna od prednosti jeste to što vrlo lako možemo da uradimo uporednu analizu za određene vremenske periode, tako na primer možemo da uporedimo sadašnji mesec sa prethodnim, mesec iz tekuće godine sa mesecom iz prethodne i slično.

Ukoliko imate e-commerce veb-sajt ili planirate da krenete ovim putem, ono što bi trebalo da bude neizostavni deo tog procesa jeste Google analytics e-commerce setup. O njemu i o tome kako samostalno da radite u njemu možete da učite u okviru Homepage akademije.

A ako nemate vremena, u svakom momentu možete da nas kontaktirate da vam pomognemo u tome.