Pre nekoliko godina kupovala sam prijateljici poklon za venčanje i želela sam da joj kupim nešto drugačije, a da to nije mikrotalasna, blender ili neka slika. Kako bih se inspirisala, krenula sam, logično, od pretraživača gde sam ukucala nešto poput fraze originalni pokloni za svadbu. Izašlo mi je mnoštvo tekstova i krenula sam redom. Naravno, bilo je tu i blendera i vaučera za putovanja, ali mi je sve to nekako bilo već viđeno. Posle nekoliko tekstova, naišla sam na jedan u kojem je kao predlog bio ponuđen digitalni ram za fotografije i u momentu sam se zainteresovala. Tekst nije bio plaćen, nije bilo nikakvih linkova, niti upućivanja na konkretne prodavnice, već je bio napisan iz ugla jedne autorke – hvala joj na ideji!

Kako sam osvestila potrebu za digitalnim ramom za fotografije, ponovo sam krenula da guglam – što bi se reklo, zašla sam dublje u levak i išla od online prodavnice do online prodavnice: poredila modele, (o)cene, funkcionalnosti, dok se nisam odlučila za jedan i kupila.

Da ne dužim dalje priču – zamalo sam bila deo nečije content marketing strategije. Zašto zamalo? Zato što se nijedna prodavnica bele tehnike i kućnih aparata nije setila da napiše blog post za svoj sajt ili plati tekst nekom od stručnih portala ili blogera, na temu originalnih poklona za venčanja ili bilo koje druge prilike i da u okviru njega linkuje različite artikle koje ima u ponudi. „Samo” taj link je nedostajao, pa da moj put od osvešćivanja potrebe do kupovine bude kompletan.

Iako se content marketing, ili kako bismo to ovde rekli – marketing sadržajem – kao strateški pristup odavno ustalio u marketingu, svoj zenit doživljava u poslednjih 10ak godina, zahvaljujući internetu i razvoju modernih tehnologija, koje su marketarima omogućile pregršt mogućnosti za kreiranje i korišćenje različitih vrsta sadržaja, relevantnih našoj ciljnoj grupi, i njihovog plasmana putem različitih kanala komunikacije, kako bi došli do cilja.

Elementi content marketing strategije

Iz definicije u prethodnom pasusu može se zaključiti koji su to neophodni elementi koje content marketing strategija treba da poseduje da bi bila uspešna:
Izuzetno poznavanje ciljne grupe – u content marketingu one se još nazivaju customer ili buyer persone. Pored standardnih informacija o demografskim karakteristikama, za naše persone je jako važno da poznajemo koje su njihove potrebe koje naš sadržaj za početak, a kasnije i proizvod, može da reši. U mom slučaju moj „problem” je bio da pronađem adekvatan poklon za venčanje.

Zatim, da imamo cilj. U najvećem broju slučajeva to je prodaja, a ako želimo da idemo dalje, to je onda zadovoljan kupac koji će nas preporučiti. Svaka akcija i sadržaj koji kreiramo našoj personi treba da bude u funkciji ispunjenja cilja, odnosno sve većem približavanju naše persone cilju. Prosto rečeno, u situaciji sa ramom, jedan cilj bi bio da osvestim potrebu (awareness), drugi cilj je da posetim sajt, zatim eventualno malo istražujem po internetu da se dodatno zainteresujem, pa da se vratim na sajt kako bih kupila ram. A, možemo da idemo i korak dalje, pa da nam cilj kasnije bude da ponovo kupim nešto u toj prodavnici ili da je preporučim prijateljima.

Taj put kojim naša persona ide od momenta osvešćivanja potrebe ka kupovini ili preporuci se naziva customer ili buyer journey. Drugim rečima, u pitanju su ključne tačke i iskustva kroz koje persona prolazi prilikom donošenja odluke da nešto kupi. A naš zadatak je da definišemo te ključne tačke (tzv. pain points) i da probamo da što bolje odgovorimo na njih. U mom primeru – prvi odgovor na moj upit bi bio inspirativan blog post na temu najoriginalnijih poklona za venčanje, koji je online shop napisao ili platio, zatim ako se dodatno zainteresujem, onda bi pomogle recenzije o tom ramu, dodatne fotografije ili informacije o njemu, pa remarketing, i na kraju ako kupim, da se ponudi neki dodatni benefit da kupim još nešto ili da ponovo kupim kod njih kasnije. Zato je jako važno što bolje i detaljnije definisati journey i probati predvideti različite scenarije i reakcije, da bismo se adekvatno pripremili i pružili što bolje korisničko iskustvo koje će naše persone približiti kupovini.

To nas dovodi do četvrtog i petog elementa – sadržaja i kanala komunikacije. U content marketingu na online kanalima, to mogu biti blog postovi, različite vrste video sadržaja, infografici, AR i VR sadržaj, newsletteri, postovi na društvenim mrežama, nagradne aktivacije, UGC sadržaj i slično, a format i poruka koju ćemo kreirati će zavisiti od kanala komunikacije preko kog se plasira poruka i količine informacija koje želimo da prenesemo. Ako je naša persona na pretraživačima, onda to znači da treba da imamo sajt koji je dobro optimizovan na ključne reči i fraze koje odgovaraju upitu naše persone. Dalje, ukoliko je persona rešila da nas još malo istraži, onda bi trebalo da imamo kvalitetan i relevantan sadržaj i na drugim kanalima: društvenim mrežama, newsletterima, partnerskim sajtovima i slično. Ako je persona došla na naš sajt, na njemu bi bilo dobro da imamo korisne blog postove, recenzije zadovoljnih kupaca, adekvatne explainer videe koji će ih informisati, edukovati i dodatno motivisati da kupe naš proizvod. Čak i ako ne kupe iz prve, postoje metode i aktivnosti kojima možemo da ih vratimo i podsetimo da izvrše kupovinu, u vidu različitih remarketing opcija.

Da rezimiramo

Kada:

  • dobro upoznate ciljne grupe, njihove potrebe i ponašanje,
  • imate proizvod ili uslugu koji rešava probleme i izazove sa kojima se ciljna grupa suočava,
    naučite kako funkcionišu koji kanali komunikacije i kakve sve sadržaje imate na raspolaganju,
  • definišete svoje ciljeve i customer journey.

Uradili ste veliki deo posla i preostaje vam da to sve implementirate, pratite i po potrebi korigujete.

Sa reči na dela

Do sada smo kreirali različite sadržaje i osmišljavali razne aktivacije za ciljne grupe naših klijenata u skladu sa situacijom i njihovim potrebama. Evo nekoliko primera.

Jedan od svežijih je za Ada Mall, za vreme vanrednog stanja. Situacija je bila delikatna; nije se moglo mnogo planirati unapred i vodlio se računa da sadržaj koji se kreira i plasira bude u skladu sa situacijom: bez eksplicitnog poziva na kupovinu i posetu tržnom centru, sa naglaskom na mere koje je tržni centar preduzeo da bude bezbedan po zdravlje posetilaca i zakupaca.
Tim povodom smo kreirali informativne i edukativne postove na društvenim mrežama, zatim video koji prikazuje koje mere su preduzete, kao i infografik koji podseća zakupce i posetioce na odgovorno ponašanje.

Opširnije o ovoj vrsti sadržaja možete da pogledate ovde.

Već smo pisali o specifičnostima marketinga za kriptovaluteFacebook i Google zabranjuju plaćeno oglašavanje, stoga biznisi zasnovani na kriptu, kao i marketari koji rade sa njima moraju se snalaziti na različite načine kako bi povećali vidljivost proizvoda i usluga. Jedan od načina kako to postići je upravo contentom – organski – odgovaranjem na potrebe ciljne grupe. Za našeg klijenta, online menjačnicu za kriptovalute ECD, odnosno njihove klijente, na mesečnom nivou radimo tehničke analize za BITCOIN i tako stvaramo dodatnu vrednost onima koji trguju ovim valutama, a istovremeno pozicioniramo ECD kao stručnjaka i partnera u svesti trejdera.

Za nešto manje iskusne, ali svakako zainteresovane ljude, kreirali smo i sproveli i Top trejder nagradnu aktivaciju kojom želimo da kroz nagradne igre, zabavu i pristupačan edukativni materijal približimo kriptovalute i njene prednosti.

I na kraju, ukoliko redovno čitate naše blog postove – čestitamo – vi ste jedna od naših persona. 🙂 Ako želite da naučite više o content marketingu i digitalnom marketingu uopšte ulažući u svoj profesionalni razvoj, saznajte više o Homepage akademiji koju smo nedavno lansirali.
Ako, pak, želite da nas angažujete da unapredimo poziciju i prodaju vašeg proizvoda ili usluge, uz pomoć content marketing strategije – u svakom momentu možete da nas kontaktirate.