Šta su to kriptovalute?

Tržište kriptovaluta je raspodeljen ekosistem koji se zasniva na peer-to-peer mrežnoj tehnologiji. Decentralizacija je osnovna odlika ovog sistema i ona je odraz činjenice da ne postoji centralna banka, niti druga instanca koja vrši kontrolu nad mrežom. Transakcije se obavljaju i verifikuju preko raspodeljenog blockchain okvira, a on zavisi od resursa korisnika mreže, koje nazivamo rudarima. Oni stavljaju moć svojih računara na raspolaganje mreži, koja onda rešava složene matematičke probleme (SHA 256). Zauzvrat, rudari dobijaju nagradu u obliku odgovarajuće kriptovalute. Ovakav osnovni aranžman je revolucionarno rešenje koje je izazvalo talas finansijske inovacije i disrupcije. 

Od svog nastanka, kriptovalute su ostale prevashodno digitalne po svojoj prirodi. One nemaju nikakvu fizičku formu i nisu vezane za konvencionalne standarde vrednosti kao što je zlato. Ipak, kako je vreme proticalo, one su se udaljile od osnivačke ideologije koja ih je sprečavala da napuste margine finansijskog sveta. Ova evolucija je ustoličila novu eru u kojoj se kriptovalute etabliraju kao potpuno razvijeno tržište za sebe. Veoma je zanimljivo da čak države i njihove vlade planiraju da uvedu sopstvene digitalne valute, pokušavajući da na taj način povrate kontrolu koju su izgubile pod naletom decentralizovanih tržišta. Ove valute će se razlikovati od tradicionalnih kriptovaluta, ali će funkcionisati na sličnim principima. Među državama koje će krenuti ovim putem nalaze se Kina, SAD, Rusija, Turska, Švedska, i druge. 

Kada govorimo o budućnosti kriptovaluta, verujemo da će ona biti usko vezana za DeFi projekte, što će reći decentralizovane finansije. Cilj DeFi-ja je da automatizuje trenutne finansijske procese poput pozajmljivanja, štednje, trgovine, osiguranja, itd. Sve više novonastalih kriptovaluta gravitira ka ovom tržištu, koje bi trebalo da odvede neka obećanja pionira kao što je bitcoin korak dalje. Pre svega, očekuje se da DeFi učini novac, finansijske usluge, i transakcije mnogo pristupačnijim ljudima širom sveta. Potrošači će, takođe, biti u mogućnosti da koriste DeFi preko pametnih telefona i internet platformi.

Još jedno rešenje spremno da uzleti visoko jesu pametni ugovori. Oni su veoma slični regularnim ugovorima sa tom razlikom da je proces autentifikacije automatizovan. Naime, on se obavlja preko blockchaina, kao direktni, samoizvršujući ugovor između dve strane. Ugovori su napisani u programskom jeziku pod nazivom Solidity i nude visok nivo sigurnosti— oni se ne mogu falsifikovati, krivotvoriti i neovlašćeno menjati na bilo koji drugi način. Još jedan benefit je superiorna brzina obrade ugovora. 

Stoga, nije čudno da neke eminentne kriptovalute, poput ethereuma, koriste mehanizme pametnih ugovora. Pored toga, velike korporacije, kao što su striming džin Inmusik i kompanija koja prodaje dijamante Tracr, primenjuju pametne ugovore da modifikuju svoje tokove prihoda. Na taj način, ciljaju da reše dva goruća problema— nedostatak vlasničkih prava i nedostatak transparentnosti. Pored ovih primena, pametni ugovori su takođe uticali na pravnu, logističku, brodarsku, bankarsku i industriju nekretnina. 

Šta budućnost nosi za bitcoin i druge kriptovalute?

Varljiv je svaki pokušaj predviđanja buduće vrednosti kriptovaluta, ali gledajući istorijsku sliku, očigledna je sklonost tržišta i pozitivnim i negativnim ciklusima. Njihova smena se događa u proseku jednom u četiri godine, a mnoge kriptovalute su potpuno nestale sa scene. Iz tih razloga, ima smisla prebaciti fokus sa valuta na potporne tehnologije i sisteme kao što su blockchain, DeFi, i pametni ugovori. Oni su, bez sumnje, budućnost novca i finansijskog sektora kakav mi znamo. 

Imajući to u vidu, trebalo bi da napomenemo da kriptovalute, i pored velike nestabilnosti, jesu veoma otporne. Uzmite za primer prvu kriptovalutu koja se ikada pojavila, bitcoin. Ne samo da je preživela do dana današnjeg, već je zabeležila neverovatan rast tokom godina. Verovali ili ne, 2010. godine, prva transakcija u ovoj valuti bila je dve pice za 10,000 bitcoin-a. Ovaj početni datum, 22. maj, postao je poznat kao Bitcoin Pizza Day. Sa druge strane, današnja (12.5.2020. godine) vrednost bitcoin-a je 9,435 dolara. I nemojte se zavaravati da je ovaj kripto prototip ostao zatočen u sumnjivim koridorima Darknet-a. Ovih dana, imamo različite primera njegove upotrebe u influenser marketingu, od strane startapa u rangu indaHash. Ova kompanija je najavila da će platiti influensere na društvenim medijima preko kriptovalute koja podseća na bitcoin

Povrh toga, treba ukazati da se blockchain probio na scenu digitalnog marketinga i to u velikom stilu. Uzmite za primer čuveni KFC, koji je odlučio da lansira pilot projekat sa svrhom upotrebe blockchain-a za onlajn oglašavanje i kupovinu medijskog prostora. Jedan od glavnih ciljeva je da se rafinira lanac snabdevanja i učini se transparentnijim. Ovakve primene će pročistiti put za druge kriptovalute da uđu u mejnstrim. 

Presek stvari u kripto marketingu 

Porast popularnosti bitcoin-a i blockchain-a su možda doneli mnoštvo novih kriptovaluta, ali one se moraju promovisati kako bi ostale u životu. Najbolji način da se to uradi je marketing ili da budemo precizniji, oglašavanje putem Facebook Ads i Google Ads platformi. Ova taktika je bila veoma učinkovita neko vreme. Međutim, tektonski potres se dogodio 2018. godine, kada su Facebook i Google zabranili oglašavanje koje ima za cilj promovisanje kriptovaluta. Ovaj potez je pravdan nepredvidivošću samih finansijskih proizvoda. Naime, dva digitalna giganta su kripto tržište videli kao „neregulisano“ i „spekulativno“. Ovo je bio težak udarac za kriptovalute, ali daleko od smrtnog. 

Ono što ćemo sada da razmotrimo, idući zaobilaznim putem, je razlog ove žilavosti kriptovaluta.

Razvijajući strategiju digitalne komunikacije za našeg klijenta, ECD.rs, platformu za kupovinu i prodaju kriptovaluta u Srbiji, Makedoniji, i Crnoj Gori, imali smo priliku da istražujemo trendove u industriji. Upoznali smo se sa specifičnim uslovima i marketinškim aktivnostima koji se odvijaju. Štaviše, tokom kreiranja sadržaja za digitalne kanale, što je urađeno u skladu sa utvrđenom strategijom, dobili smo šansu da učimo uzduž i popreko o karakteristikama ciljne grupe — korisnika kriptovaluta. 

Za mnoge od njih, glavni problem je taj da kriptovalute nemaju fizičku formu — ne mogu se videti ili dodirnuti. Usled ovog nematerijalnog kvaliteta, kod ljudi se rađa slaba svest i znanje o tome kako sistem funkcioniše. Ovo su upravo prepreke koje digitalni marketing mora da savlada. To znači da prvo moramo da edukujemo potrošače i kažemo im kako da kupuju, rukuju, i štede u kriptovalutama. Potom ih moramo podstaći da nešto zaista i kupe preko virtuelnog novca. 

Još jedan značajan izazov je nepristupačnost podataka. Kod redovnih transakcija (npr. kreditne kartice i PayPal), kompanije mogu iskoristiti zapise o plaćanju i tako doći do vrednih podataka. Nasuprot tome, razmene kriptovaluta ne ostavljaju takav trag. Sva moć i pravo privatnosti su u rukama potrošača, a istorija transakcija sakrivena od pogleda javnosti. Ne možete kupiti informacije od posrednika jer oni praktično ne postoje. 

Prevazilaženje prepreka

Ipak je jasno da su kriptovalute postale mnogo više od nekog sumnjivog mehanizma plaćanja. Bitcoin se u velikoj meri oslanja na marketing, no to nije tip marketinga na koji smo navikli. Usled decentralizovanog ustrojstva, ovaj kripto kralj ne poseduje nikakve kanale i mora da se osloni prevashodno na prenošenje od usta do usta (zasluženi medij). Ovo nas podseća da digitalni marketing operiše preko velikog broja taktika, ne samo oglašavanja.

U tom smislu, treba da shvatimo da glavna oruđa kripto marketinga jesu kanali i medijski resursi koji korisnici kreiraju sami: blogovi, podkasti, i razni priručnici. Prenošenje od usta do usta igra važnu ulogu takođe, i ono uključuje preporuke koje ljudi daju u svojim socijalnim krugovima. 

Isto tako, podvukli bismo značaj foruma kao što je Reddit, gde vesti i diskusije o kriptovalutama uživaju veliku popularnost non-stop. Ovo isto važi i za Telegram forum, Medium platformu, i druge kanale. Ovo su sve mesta za okupljanje na kojima korisnici diseciraju teme, dele informacije, i daju svoje mišljenje o dešavanjima u kripto krajoliku. 

Jedna od glavnih društvenih mreža koju ljudi koriste da pričaju o događajima u kripto svetu je Twitter. U nekim slučajevima, čak je dozvoljen i sadržaj koji promoviše kriptovalute. Odmah iza Twittera je Facebook, koji je odličan kanal za distribuciju zanimljivih, edukativnih, i zabavnih informacija. 

Kada govorimo o marketingu u polju kriptovaluta, moramo da naglasimo mesto koje imaju tradicionalni mediji. Oni uobličuju javno mnjenje i poverenje koje potrošači imaju u kriptovalute, što duboko utiče na tržišni razvoj. Godinama smo imali medijske kuće koje se specijalizuju u kripto industriji, kao što su Cointelegraph i Coindesk. Forbs Magazine je specijalizovani segment brenda koji se bavi kriptovalutama, i povezan je za njihovim Twitter nalogom. Svi ovi igrači pristupaju kripto pitanjima iz analitičke i sveobuhvatne perspektive, uvek držeći korak sa onim što je aktuelno.  

Sa druge strane, mejnstrim mediji posmatraju kriptovalute prvenstveno kroz prizmu bitcoin-a, obaveštavajući o usponima i padovima vrednosti ove valute. Ovakav pristup je obično senzacionalistički i mistifikuje celu industriju. Veliki problem u korenu ovog fenomena je nizak stepen znanja medijskih radnika o kripto sektoru. 

Naravno, izveštavanje se razlikuje od države do države. U nekim od njih, mejnstrim mediji su jedini izvor informacija o kriptovalutama. U drugim, izvori su raznovrsniji i specijalizuju se za kripto tržište. Nadalje, pojedine države se mršte na sam pomen kripto transakcija i proglašavaju ih nezakonitim. Na suprotnoj strani spektra su države koje su u osnovi izjednačile kriptovalute sa fiat novcem. Francuski sud, na primer, je odlučio da je bitcoin zaista pravi novac. Ovakvi pravni presedani će ubrzati rast kripto tržišta i podsetiti nas da pogled država na kriptovalute nije uklesan u kamen— on se menja širom planete. 

Načini dosezanja ciljane publike 

Ljudi pokazuju nejednake nivoe znanja o kripto industriji. Postoje oni koji su aktivni korisnici, entuzijasti sa dubokim uvidima i razvijenim poverenjem u kriptovalute. Kanali koje možemo koristiti da ih dosegnemo su već pominjani forumi, Twitter, kao i influenseri koji imaju prisustvo u industriji i svetu tehnologije uopšte. Da spomenemo nekoliko najistaknutijih kripto influensera na društvenim medijima: to su Vitalik Buterin, Naval Ravikant, Mihael Terpin, i Vinklvos blizanci. 

Ipak, većina ljudi ne poseduje opsežno znanje o industriji, što znači da je edukativan sadržaj krucijalan za njih. Najprikladniji kanali komunikacije su društveni mediji, sa Facebookom kao prvim izborom. Valja pomenuti i konvencionalne medijske kanale koji se mogu koristiti za podizanje svesti i edukaciju potencijalnih korisnika. 

Adekvatne marketinške taktike 

Zaključak za izvesti iz svega ovoga je da glavni izazov sa kojim se marketing suočava predstavlja kreiranje sadržaja koji je usaglašen sa različitim nivoima znanja kod ljudi. Moramo naći način da ih okupimo oko kripto tema, izgradimo pravu zajednicu, i plasiramo odgovarajući sadržaj redovno. Ovaj sadržaj mora doneti ekspertsku tržišnu analizu i aktuelnosti iz kripto sveta. Treba da pokrene diskusiju na forumima i podstakne saradnju sa relevantnim influenserima. Angažovani korisnici su od presudnog značaja zato što mogu da deluju kao ambasadori brenda i prošire vesti. Kao što smo ranije istakli, prenošenje od usta do usta je ključ za uspešnu promociju u sektoru. 

Kad su u pitanju ljudi koji tek prave prve korake, bilo bi dobro naglasiti edukativni aspekt sadržaja za njih. To bi značilo da objavljujemo blog postove, priručnike, explainer video materijal, i zanimljive informacije. Bilo bi pametno pružiti ideje i savete o tome kako se kritpovalute mogu upotrebljavati. Napokon, prirodni sadržaj i članci objavljeni u drugim medijima su integralni deo strategije vidljivosti na internet pretraživačima, kao i podizanja svesti o kriptovalutama i celoj industriji. 

Ako imate biznis u okviru kripto industrije i potrebna vam je digitalna strategija ili sadržaj, nemojte oklevati – kontaktirajte nas.