Kriza koja nas je pogodila, koja još uvek traje, i za koju još uvek ne znamo kada će se završiti donela je mnogo stvari za koje nismo bili spremni. Niko nije mogao da predvidi ovakav scenario. Od gubitaka ljudskih života, zabrane kretanja, pada proizvodnje, neizvesnosti i nagađanja šta nas čeka posle krize. 

Osim ljudske tragedije, teške su i posledice koje utiču na biznis. Akcije širom sveta pretrpele su snažan udarac, prilikom koga su se neke berze zatvorile ili zabeležile svoje najgore dane u proteklim decenijama. Uzmite samo primer Dov Jones Industrial Average, FTSE i Nikkei. Svi su pretrpeli oštre padove od izbijanje krize u Kini prošle godine, a Dov Jones je pao skoro 3.000 bodova. Sve u svemu, globalne akcije pretrpele su pad od oko 25% tokom perioda koji danas nazivamo padom berzi 2020. godine. 

Mnogi stručnjaci, uključujući predsedavajućeg Federalnih rezervi, predviđaju još jedan period recesije, koji će suzbiti ekonomski rast i potražnju na tržištu. Goldman Sachs upozorio je na to da bi američki GDP mogao biti smanjen za 24% u narednom kvartalu 2020. godine. Ako se predviđanja ostvare, to bi bio pad 2,5 puta veći od bilo kog drugog pada u istoriji zemlje. S druge strane, godišnji rast GDP-a u Evropi mogao bi da se smanji za 5,6%. Ovo su sve ozbiljno loše vesti za preduzetnike i investitore iz svih industrijskih sektora.

Vetrovi ekonomskih promena i reakcija vlade

Jedina stvar koja je zasigurno izvesna je da ništa više neće biti kao što je bilo pre krize. 

Posle krize ćemo se susresti sa malo drugačijim tržištem, privredom, ekonomijom i kupcima. Namerno ne koristim reč lošije, pošto nije nužno da će to biti jedina posledica ove krize. Svedoci smo da neke privredne grane doživljavaju snažne udarce, dok se pred drugima javljaju mogućnosti za razvoj. Jednostavno, sve će biti značajno drugačije. 

Već možemo da vidimo mnoge znakove ove promene. Centralne banke u zemljama poput Velike Britanije i SAD reagovale su snižavanjem kamatnih stopa skoro na nulu (0,10% i 0,25%). Očekuje se da će takve mere umanjiti negativan uticaj pandemije i podstaći ekonomsku aktivnost. Preciznije, ovaj odlučni korak napravljen je kako bi se podstaklo zaduživanja i jačanje potrošačkih navika, omogućavajući različitim biznisima da održavaju tokove prihoda.

Štaviše, američki Senat je uložio dva biliona dolara u ekonomiju donoseći istorijski predlog za pomoć. Nema sumnje da će mnoge kompanije propasti, ali bar neke od njih će dobiti odgovarajući podsticaj za razvoj svog biznisa zahvaljujući državnim merama. Što se tiče e-trgovine, farmaceutske industrije, logistike / isporuke, streaming biznisa i sličnih firmi, oni ne bi trebali mnogo da brinu. U suštini, oni su među glavnim profiterima usled povećanja potražnje za njihovim proizvodima i uslugama. Akcije kompanije za isporuku HeloFresh porasle su za 14,2% zbog očekivanog povećanja prihoda, a mogle bi dostići i ogromnih 69%. Walmart je povećao plate radnika kako bi pozdravio špic potražnje potrošača. Prodaja neophodnih životnih namirnica učetvorostručila se za kineskog e-commerce giganta JD.com.

Pogled unazad: revizija starih poslovnih lekcija

Pre desetak godina zaposlio sam se u jednoj firmi koja se bavi trgovinom. Glavna ciljna grupa bili su majstori, elektroinstalateri i vodoinstalateri. Moja uloga bila je da razvijemo online shop gde će majstori imati mogućnost da poruče kompletan materijal koji im je potreban za posao. U to vreme online trgovina u Srbiji je bila u začetku i online shop-ove nisu imali ni mnogi poslovi za koje su oni bili uobičajeni. 

Kako bi ovo realizovali bilo je potrebno da se izborimo sa određenim izazovima, a glavni izazov bio nam je da „nateramo” majstora da poruči online sve što mu je potrebno za posao. Majstori su ljudi koji tradicionalno alate i materijal za svoj posao nabavljaju na stovarištima i u prodavnicama u koje su navikli da odlaze. Put do krajnjeg cilja nije bio jednostavan, pošto ipak pričamo o 2009. godini, kada je e-commerce bio u povoju, a online poručivanje je bilo zanemarljivo. 

Već posle par meseci počele su da stižu redovne porudžbine, prvenstveno zbog toga što smo cenovno bili konkurentni. Nismo imali troškove dodatne radne snage, skladišnog prostora i  poslovnog prostora. Već posle godinu dana smo imali „redovne” mušterije. Motiv za online poručivanje je bio više nego jasan, cenovno smo bili konkurentniji, a kasnije se ispostavilo da je i besplatna dostava na adresu koju bismo naveli pri naručivanju jedan od ključnih faktora zbog  koga su se ljudi odlučivali za online poručivanje. Alati koje su majstori poručivali su kabasta roba i neophodno je posedovati odgovarajuća vozila za njen transport, a često i radnu snagu koja bi se njom pozabavila. Jedan od slučajeva koje rado prepričavam jeste kada je majstor poručio pun kombi elektro i vodovodnog materijala na adresu objekta na kom je trebao da radi. Kada smo dostavili materijal, čovek je bio odušeljen što nije morao da razmišlja oko logistike i prevoza istog do objekta na kom izvodi radove. Samo je doneo svoj alat, a sve ostalo mu je već bilo spremno i mogao je da počne da radi. 🙂

Jeste li vi već razmišljali ili pokušali da ponudite svoju robu ili usluge online? Ukoliko vam treba podrška u tom procesu kontaktirajte nas.

Internet kao naša slamka spasa

Internet je jedna od retkih stvari koja beleži rast u ovoj krizi. Svi koji imaju šansu da se brzo prilagode to su već uradili ili pripremaju rešenje. Ovde nije reč samo o velikim prodajnim lancima, već o ljudima koji imaju male biznise, pekarima, cvećarima, restoranima, fastfood-ovima, prodavnicama i slično, svi oni koriste sve moguće načine da sačuvaju svoj biznis i radna mesta. Mnogi u internetu vide spas. 

Ono što je uočljivo u poslednjih par nedelja je da nikada do sada nisam video više banera sa komunikacijom „kupite online”, „dostava na kućnu adresu”, „kupujte bezbedno – online” i slično. Ograničenje slobode kretanja i strah od virusa koji trenutno vlada naterao je potrošače da pronađu neki drugi put do proizvoda i usluga koje su im potrebne. Online je taj „drugi” put za koji se sve više potrošača odlučuje, a svi koji to mogu slede to izlazeći im u susret. Nisam namerno rekao da je to „novi put”, jer on je tu već godinama, ali za mnoge potrošače nije bio u ovolikoj meri vidljiv i preko potreban kao sada.

Ono što se trenutno dešava  u Srbiji i u svetu jeste edukacija tržišta, mnogo je novih putnika na „online putu”. Iz ugla vlasnika biznisa potrebno je prepoznati potrebe potrošača i prilagoditi ponudu koja može da se prenese na online tržište. Kod prodaje robe to nije prevelik izazov obzirom da e-commerce tržište nije nepoznanica u Srbiji, a u ovim danima beleži ogroman rast. Ovde se pre svega misli na e-commerce platforme. Na tržištu postoji dosta gotovih rešenja koja se lako mogu prilagoditi potrebama većine klijenata. Ukoliko su potrebe specifične i zahtevaju neke napredne ili specifične funkcionalnosti (integracija sa magacinom, SAP-om…) tada je najbolji izbor „custom made” rešenje koje je u potpunosti prilagođeno potrebama klijenta.

  • Ukoliko ste vlasnik biznisa koji ne može da realizuje prodaju roba i usluga putem online-a, ovde je šansa da potrošačima olakšate put do vašeg proizvoda ili usluge npr.
    pregled slobodnih i zakazivanje termina (ugostiteljstvo, zdravstvo…)
  • dodatne informacije o proizvodu (nutritivne vrednosti, uputstvo za sklapanje plakara…)
  • generisanje lidova (edukacija, osiguranje, auto-industrija…)

Ključna stvar je da prepoznate potrebe vaših potrošača i da ih na adekvatan način predstavite u online okruženju.

Kriza biznisima nameće digitalna rešenja

Mnogi tradicionalni biznisi koji se u velikoj meri oslanjaju na procese prodaje licem u lice uspešno su se prilagodili. Auto-kuće su glavni primer. Oni se sada nose sa neposrednim padom prodaje, koja je rezultat „zaključavanja” gradova i smanjene potrošnje. Shvatili su da najbolji način za transformaciju mogu pronaći putem digitalnih rešenja (platformi i usluga e-trgovine).

Isto tako, brojni restorani koji su zatvorili svoje prostore pokrenuli su usluge dostave prvi put u svojoj istoriji. Koriste aplikacije i veb-sajtove za kreiranje digitalnih menija i opsluživanje kupaca na nove načine. Novine koje su otkazale izdanja za štampu poboljšale su svoje digitalne operacije. Nezavisna knjižara Powell Book zaposlila je 100 radnika zbog neviđene „poplave” novih online narudžbina. Joga i fitnes centri odlučili su se da ponude online časove svojim članovima. Na osnovu svega ovoga jasno je da digitalizacija poslovnih procesa predstavlja način rešavanja i iskorištavanja prekida koji je izazivala pandemija koronavirusa.

Naučite iz uspešnih priča

Nekoliko primera sajtova na kojima sam radio mogu da posluže kao inspiracija vlasnicima različitih tipova delatnosti da se prilagode situaciji i ponude svoje proizvode i usluge u vremenu krize, ali i posle nje. 

Mokrogorska škola menadžmenta je organizacija koja pruža edukativne programe za različite nivoe menadžmenta. Oni takođe organizuju veoma uspešne poslovne događaje za mnoge značajne klijente iz Srbije i regiona.

Na landing stranici njihovog sajta, kreirali smo filter čija je svrhu da potencijalne klijente usmeri na program koji im odgovara. Filter ima nekoliko jednostavnih pitanja o iskustvu u menadžmentu, a korisnici dobijaju preporuke za programe koji im najviše odgovaraju na osnovu njihovih odgovora. Ovakav način organizacije sajta pojednostavljuje korisničku pretragu i štedi vreme.

Više o ovom sajtu pogledajte ovde.

Slika 1: prikaz izgleda sajta Mokrogorske škole menadžmenta

U „SkyLounge baru, koji je zasebno brendirani deo hotela „Hilton”, pripreman je ekskluzivan doček Nove godine. Program, jelovnik i urbani odabir izvođača za ovo veče prilagođeni su prostoru na krovu ovog novog, arhitektonski veoma modernog hotela sa fantastičnim pogledom na Trg Slavije i Novi Beograd. U središte digitalnog nastupa postavljen je landing page ka kome je, pogledom od 360 stepeni, vodila lepeza različitih formata oglasnih poruka sa Google-a, Facebook-a i Instagram-a. Ostvarili smo čak 82 telefonska poziva i 93 poruke što je za posledicu imalo činjenicu da je novogodišnja noć u „SkyLounge baru” hotela „Hilton” u Beogradu rasprodata desetak dana pre događaja.

Više o ovoj kampanji pogledajte ovde.

Slika 2: prikaz SkyLounge landing page-a

Lepota, elegancija, poverenje i visoka stručnost bile su vodeće ideje kada smo započeli rad na izradi veb-sajta Genesis Beauty centra. Imajući u vidu ogroman spektar zapanjujućih i naprednih kozmetičkih tretmana, najveći izazov je bio prikazati raznolike kozmetičke usluge na najprihvatljiviji i istovremeno vrlo atraktivan način za potencijalne klijente. 

Više o ovom projektu pogledajte ovde.

Slika 3: prikaz sajta Genesis Beauty centra

Postavlja se pitanje šta će se desiti kada sve ovo prođe i kada se svet vrati u normalne ritmove. Život će početi da teče nekim svojim tokom, ljudi će izaći da popiju kafu sa prijateljima koje nisu dugo videli, otići će u šoping, omiljeni restoran, do prodavnice iz kvarta i tako dalje. 

Šta znamo da će sigurno ostati posle krize? Posle krize će nam ostati veći broj online potrošača nego što ih je bilo pre krize, sa razvijenim navikama da proizvode biraju, poručuju i plaćaju online. Na nama je da prepoznamo priliku, shvatimo je kao svoju šansu, i da iskoristimo ovaj potencijal.

U slučaju da vam je potrebna pomoć oko sprovođenja novih i poboljšanih veb-sajtova u vašu digitalnu strategiju, u želji da ostvarite veći engagement i prodaju, kontaktirajte nas.