Šta je vizuelni identitet?

Vizuelni identitet obuhvata sve slike i grafičke elemente koji izražavaju vaš brend i razlikuju ga od drugih. Drugim rečima, opisuje sve što kupci fizički mogu da vide. Počev od logotipa, dizajna pakovanja, nastupa na digitalnim kanalima, pa do dizajna enterijera prodavnice ili kancelarije.

Vizuelni identitet je način na koji oblikujete percepciju o vašem brendu kroz vizuelne (vidljive) elemente. On izražava jedinstvene osobine vašeg brenda i ljudske vrednosti sa kojima se publika može povezati. To publici pomaže da stvori trajnu emocionalnu vezu sa vašim brendom. Dobar primer toga bio bi npr. vizuelni identitet koji smo razvijali kao osveženje brenda uWeed. Ovaj projekat nagrađen je kao Gold winner 2022 na međunarodnom takmičenju MarCom Awards u kategoriji Branding refresh.

Slike su snažan vid komunikacije, posebno zato što ne komuniciraju rečima, nego govore na iskonskom, emocionalnom nivou. Ali sa tom velikom snagom dolazi i velika odgovornost. Moramo biti oprezni da vizuelnim identitetom ne pošaljemo pogrešnu poruku. Novi brend će biti pod lupom svakog ko prvi put stupi u kontakt sa njim. Ako na to dodamo karakteristiku interneta da prekomerno analizira i preuveličava stvari –  slanjem pogrešnih ili nejasnih poruka možemo vrlo lako upasti u nevolju.

Zašto je vizuelni identitet važan za vaš biznis?

Vaša publika stekne utisak o vašoj kompaniji ili proizvodu i pre nego što uđu u vašu kancelariju / prodavnicu ili proba vaš proizvod / uslugu. Najveći deo tog utiska stiče se “upijajući” poruke koje im šalju vaš logotip, pakovanje, kampanje i sl. Zbog toga je vežno da vizuelni identitet odražava strategiju vašeg brenda

Strategija odgovara na sva važna pitanja kao što su vaši ciljevi, vrednosti, ličnost i glas vašeg brenda, i dr.  Vizuelni identitet treba da to prikaže na adekvatan način ka ciljnoj grupi. Dakle, vizuelni identitet je “fasada” ili lice vašeg brenda, a pošto u brendingu ne važi izreka “lepota dolazi iznutra”, jako je važno kakav će biti prvi kontakt kupaca sa vašim brendom. Porukama koje su unutra i nisu vidljive “na fasadi” će biti potreban dugačak put da dođu do kupaca. Na tom dugačkom putu možete izgubiti veliki broj potencijalnih kupaca. Drugim rečima, ako vaš proizvod ima karakteristike koje ga izdvajaju na tržištu i to se ne vidi nigde u vašoj komunikaciji, jedini način da vaši kupci to saznaju jeste da isprobaju vaš proizvod. Pitanje je koji broj ljudi će kupiti vaš proizvod ne znajući za njegove superiorne kvalitete?

Brand awareness VS Brand recognition

Vizuelni identitet vašeg brenda je ključni deo svesti o brendu (brand awareness) i prepoznavanja brenda (brand recognition). Brand recognition znači da su ljudi u stanju da prepoznaju ime i logotip vaše kompanije i možda opišu čime se bavite (npr. proizvodite sokove). Brand awareness može uključiti i prepoznavanje konkretnih osobina koje vaš proizvod razlikuju od konkurencije (npr. sokovi bez dodatog šećera i vode).

Razlog zašto je brand recognition toliko inferioran u odnosu na brand awareness leži u činjenici da obično dolazi iz potpunog nedostatka iskustva sa proizvodom. To znači da ljudi koji prepoznaju vaš brend nisu nužno i kupci ili potencijalni kupci. Nije dovoljno da ljudi prepoznaju vaš brend, nego je važno da imaju i svest o vašem brendu. Povećanjem svesti o brendu, povećavate i šanse za uspešan angažman sa vašom publikom.

Na šta treba obratiti pažnju prilikom kreiranja vizuelnog identiteta jednog brenda?

Ne postoje jasna pravila koja se mogu primeniti na sve proizvode / usluge / kampanje, ali postoji nekoliko osnovih stvari koje biste trebali da imate na umu prilikom kreiranja vizuelnog identiteta za vaš brend.

Pre svega, ne ulazite u ovaj proces nepripremljeni. Budite sigurni da poznajete svoj proizvod i svoju kompaniju i šta ona predstavlja. Zatim, važno je da razmišljate o brendu iz prespektive kupca, zato što je najbitnije šta vaš kupac misli i oseća o vašem brendu. Iako se često dešava da preduzetnici grade svoj brend po svom imidžu, istina je da priča o vašem biznisu nije priča o vama, već o vašim potencijalnim kupcima. Zato je važno naučiti ko je glavni junak vaše priče, pre nego što počnete sa kreiranjem vizuelnog identiteta, tj. saznati o vašim potencijalnim kupcima što više. Kada znate šta želite da promovišete i kome, možete stvoriti svoj brend oko ovih koncepata. 

Vizuelni identitet brenda je vizuelni prikaz vrednosti i ličnosti vašeg brenda. Dizajn identiteta u suštini postavlja ton vašeg brenda i može se koristiti za izazivanje određenih emocija kod vaše publike. Vizuelni identitet vašeg brenda treba da bude dizajniran tako da komunicira celokupnu poruku vaše kompanije i promoviše vaše ciljeve.

Razvijanje kvalitetnog vizuelnog identiteta brenda omogućava vam da stvorite doslednu poruku na svim marketinškim materijalima. Bez obzira da li ćete ovim materijalima pokrivati tradicionalne medije ili digitalne kanale, vaša publika mora biti sigurna da vaša kompanija stoji iza svih materijala i kampanja. 

Krenimo od – zašto?

Na tržištu se takmičete sa bezbroj drugih sličnih proizvoda / usluga, pa je važno istaći se. Kvalitetan vizuelni identitet može pomoći u tome da se istaknete u toj šumi. Ali je važno imati na umu da ta jedinstvenost ima dve strane. Sa jedne strane može doprineti tome da privuče pažnju vaših potencijalnih kupaca, ali sa druge strane, ukoliko odete predaleko, može dovesti do nerazumevanja poruke od strane vaših potencijalnih kupaca. Dakle, nije dovoljno biti drugačiji po svaku cenu. Potrebno je da utvrdite koja je to razlika, tj. po čemu je vaš proizvod / usluga jedinstven(a), odnosno šta su tzv. USP (eng. Unique Sales Proposition) kao vrednosti i osobenosti koje vas izdvajaju od drugih, a nodogradite time kako da to vizuelno prenesete na adekvatan način.

Konzistentno. Fleksibilno. Digitalno. 

Prilikom postavljanja vizuelnog identiteta važno je da dopustite vašem brendu i određenu fleksibilnost. Rekli smo već da je doslednost jedna od važnih karakteristika kvalitetnog vizuelnog identiteta, ali isto tako je i fleksibilnost. U suštini potrebno je da pronađete tu tanku liniju između doslednog nastupa koji vam pruža laku prepoznatljivost i fleksibilnosti koja obezbeđuje prostor za rast i razvoj vašeg vizuelnog identiteta. Fleksibilni vizuelni identitet će osigurati laku primenu npr. na novi proizvod / uslugu u budućnost ili recimo kreiranje sezonske kampanje koja će se u određenoj meri razlikovati od vašeg generalnog nastupa.

Poslednjih nekoliko godina digitalni kanali su postali nezaobilazni deo nastupa brendova: Zbog toga je obavezno da prilikom kreiranja vizuelnog identiteta predvidite i te kanale komunikacije, tj. kreirate i tzv. social media style guide. Grafički standardi za društvene mreže daju smernice za nastup na različitim društvenim mrežama i definišu različite aspekte ovog nastupa. Na primer – look & feel fotografija koje ćete koristiti, smernica za izgled ilustracija, načina brendiranja postova, itd. Takođe, mogu da se definišu i smernice za website (web style guide), koje će obezbediti da i vaš website bude deo zaokruženog i sveobuhvatnog vizuelnog identiteta vašeg brenda. Sve ovo će osigurati da vaš kupac prilikom svakog kontakta sa vašim brendom dobije doslednu poruku i iskustvo. Od bilo kog komada content-a na digitalu, preko štampanih materijala, do direktnog kontakta sa vašim proizvodom.

Da li je neophodno uvek biti u trendu?

Svake godine internet je prepun novih trendova u dizajnu koji se onda analiziraju, prate, kopiraju. Ali svrha vašeg logotipa nije da bude trendy ili cool, već da vizuelno predstavlja vaš brend. Pa ni dizajn logotipa ne treba da bude posao koji se temelji na trendovima, već na vrednostima i porukama koje želite da iskomunicirate vašoj publici, kao i informacijama koje imate o vašim potencijalnim kupcima. 

Vodite se time da vizuelni identitet vašeg brenda kreirate za narednih nekoliko godina (ili decenija). Samim tim praćenje ovogodišnjeg treba u dizajnu logotipa potpuno gubi smisao, pošto će po tome vaš logo već naredne godine biti passé.

Rezime

– Vizuelni identitet nije samo logo

Zapravo logotip je samo jedan malo deo celokupnog vizuelnog identiteta brenda, pored tipografije, palete boja, patterna, raznih grafičkih elemenata, fotografija, ilustracija, itd. Naravno, logotip jeste “centar” vizuelnog identiteta vašeg brenda, ali usamljen neće doprineti emocionalnoj povezanosti koju želimo.

– Logo ne služi tome da bude lep

Kao što smo rekli, svrha logotipa (i vizuelnog identiteta u celini) jeste primarno komunikaciona. On nije tu da bude dekoracija na parčetu papira, da imate “lepe” vizitke i reklamu od stirodura. Drugi problem je što je lepo relativno, pa je veliko pitanje da li će ono što je vama lepo biti lepo i vašoj ciljnoj grupi. 

– Konzistentnost je ključna

Ako vam posle šest meseci od lansiranja novog vizuelnog identiteta sve deluje jednolično i dosadno, to znači da je vaš nastup konzistentan i dosledan, i da vaš dizajn tim radi dobar posao. Svaki komad materijala koji dolazi u kontakt sa vašim kupcima i potencijalnim kupcima (vizuelno) na liniji sa vašim identitetom – komunicira definisanim tonom, predviđenu poruku, tačno onima kojima ste hteli. Sve to vama koji svaki dan gledate te materijale može biti dosadno. Ipak to u velikoj meri doprinosi prepoznatljivosti vašeg brenda, kao i povećanju angažmana sa vašom publikom.

Ukoliko vam je potrebna podrška u kreiranju kvalitetnog, konzistentnog i fleksibilnog vizuelnog identiteta koji će vas predstavljati u najboljem mogućem svetlu na svim kanalima komunikacije dugi niz godina – kontaktirajte nas! 🙂