Digitalnim marketingom počela sam da se bavim pre nego što sam se zaposlila u agenciji. Učila sam putem blogova, vebinara i kurseva – stranih, jer u to vreme domaćih nije bilo mnogo. Tako sam upoznala email marketing i shvatila koliko je newsletter zapravo moćan marketinški alat. Kada sam počela da ga primenjujem u praksi i koristim u kampanjama, više me niko nije mogao ubediti da je u pitanju prevaziđen kanal komunikacije koji ne daje rezultate. Međutim, što sam se više sretala sa domaćim klijentima i projektima, bivala sam sve više iznenađena činjenicom da se email marketing veoma malo koristi i da je potpuno nepravedno zapostavljen kanal komunikacije. Od tada sam u stalnoj misiji da gde god imam priliku, promovišem email marketing i uključujem ga u projekte kada god je to moguće i adekvatno. A adekvatno je u mnogo slučajeva.

Pravda za newsletter

Prvi marketinški mejl, poslat je 1978. godine, 20 godina pre nego što je većina Amerikanaca dobila svoju prvu mejl adresu. Primilo ga je 400 korisnika i zaradio je neverovatnih 13 miliona dolara! Cilj Gerija Tuerka, marketing menadžera koji je taj mejl poslao, bio je da dođe do što većeg broja ljudi i da ti ljudi čuju za novi proizvod. Zvuči poznato? Upravo tako. I danas je mnogima od nas koji se bavimo marketingom cilj da dođemo do što većeg broja ljudi i obavestimo ih o svom proizvodu. Email marketing je još uvek odličan način da to postignemo. I posle ovoliko godina, on je jedan od najefikasnijih vidova marketinga. 

Zašto je onda slanje newsletter-a put kojim se ređe ide?

Delimično su krivi i trendovi, ali i naša sklonost da alate koristimo po automatizmu. Sada se društvene mreže smatraju obaveznim elementima svake kampanje, pa im dodamo Google promociju, influensere, spojimo sve to sa nekim event-om i smatramo da je dovoljno. Ponekad jeste, ali gotovo da ne postoji situacija u kojoj email marketing nema svoju ulogu. 

Zbog toga naginjem i ka zaključku da se ovim putem ređe ide jer nam nije dovoljno poznat. Nismo svesni kolika je moć email marketinga, ne znamo gde se on sve može primeniti i na koji način, pa se okrećemo terenima koji su nam poznatiji i provereno daju rezultate. Ovo potvrđuju i kandidati koje srećem na razgovorima za posao. Svi imaju iskustva sa društvenim mrežama, dok su ređi oni koji su imali iskustva sa kreiranjem newsletter-a. Upravo ta znanja i iskustva mogu napraviti razliku, jer ukoliko želite da se bavite digitalnim marketingom za svoj biznis ili za klijenta, biće vam potrebna znanja šira od vođenja naloga na društvenim mrežama. Ukoliko naučite da koristite potencijal email marketinga, ali i svih ostalih online kanala komunikacije, to će biti veliki plus i za budućeg poslodavca ili klijenta, ali i za vaš biznis ukoliko radite marketing za sebe. 

Druga situacija je da smo probali sa slanjem newsletter-a, ali nismo zadovoljni rezultatima. Potpuno odgovorno tvrdim da ako ste radili email marketing i niste imali rezultate, nešto niste radili kako treba. 

Važno je razumeti da je email marketing oblik direktnog marketinga, odnosno da je to prilika da se publici obratimo direktnije u okruženju koje je mnogo prisnije od društvenih mreža. Neko vam je ostavio svoju mejl adresu, pustio vas da mu se direktno obratite, da mu svoju poruku pošaljete u inboks i ako to uradite na dobar način, napravićete veliki korak ka izgradnji odnosa sa onim ko mejl čita. 

Daš jedan, dobiješ 43 – malo li je? 

Statistike kažu da danas mejlove ima i čita 4 milijarde korisnika u svetu. Prema podacima Digital marketing asocijacije u Americi, na jedan potrošen dolar, email generiše 43 dolara. Da, dobro ste pročitali, na jedan dolar, 43 dolara. Zatim, 49% ispitanika želi da prima newsletter od brendova koje voli i – da razbijemo mit da mladi ne otvaraju mejlove – 73% milenijalaca koristi mejl kao deo svakodnevne komunikacije.
Sve ovo je dovoljno da shvatimo da je email marketing i dalje  jedan od najdragocenijih i najmoćnijih kanala komunikacije. Zapravo, sa snažnim i kvalitetnim sadržajem, strateškim pristupom i planiranim aktivnostima, email marketing je moćniji nego ikada!

Kao i svaki drugi kanal komunikacije i email marketing ima svoje prednosti, ali i izazove. Najpre bi trebalo generisati kvalitetnu bazu korisnika, pa se pobrinuti za to da open rate (procenat otvorenih mejlova) bude visok, što dobrim delom zavisi od naslova mejla, potom bi trebalo kreirati takav sadržaj da se primalac mejla za njega zainteresuje i klikne na linkove, ali i da ostane na listi i ne odjavi se posle svega par primljenih mejlova. Zvuči teško, ali zapravo je dovoljno da dobro poznajete svoju publiku i da njene potrebe stavite u prvi plan. Da kvalitetnim sadržajem opravdate poverenje koje vam je neko ukazao ostavljanjem mejla. Niko vam mejl ne ostavlja da biste mu slali sadržaje koji su jednolični, dosadni i nemaju vrednost. Ili identične sadržaje koji su već na sajtu i na svim ostalim kanalima komunikacije. Na šta konkretno mislim – recimo ako ste svuda objavili da je počeo popust u vašim prodajnim objektima, kroz newsletter pored te informacije, dodajte i informaciju o artiklima koji su na najvećem popustu, ili su najatraktivniji u tom momentu.

Prijavljeni na listu bi trebalo da imaju neki benefit plus u odnosu na one koji se još nisu prijavili. Benefit ne mora biti samo dodatni popust, već i informacija, besplatan sadržaj ili neka druga pogodnost, zavisno od toga čime se bavite. Važno je da postoji ta razlika i razlog da se neko prijavi na listu, ali i da na njoj ostane. Ukoliko newsletter šaljete reda radi sa istim onim informacijama koje korisnik može naći i na drugim kanalima, nema razloga da otvara mejl ili da ostane prijavljen na mejling listu. Ovo vodi ka zaključku da bi i za email marketing, kao i za svaki drugi kanal, trebalo kreirati strategiju:

  • koji nam je cilj ovog kanala komunikacije, 
  • kako ćemo generisati bazu korisnika, 
  • potom bi se trebalo pozabaviti sadržajima za newsletter
  • utvrditi dinamiku slanja 
  • i na kraju planirati analize rezultata.

Manje-više jednako kao za svaki kanal. To je ukupno pet koraka koji nam pokazuju kako savladati email marketing i sigurno koračati putem kojim se ređe ide, a koji krije veliki potencijal za ostvarenje biznis ciljeva. 

Sve ove korake detaljno prolazimo kroz modul Email marketing u okviru Executive kursa Homepage Akademije

Otvori se, Sezame

Rekli smo da je prvi izazov email marketinga generisanje kvalitetne baze, a da odmah potom sledi prepreka koja se zove open rate, odnosno, kada ste generisali bazu korisnika kojima ćete slati newsletter, naći ćete se pred zatvorenim vratima koja stoje između poslatog do otvorenog mejla.

newsletter

Izvor: static.tvtropes.org

Ako newsletter koji ste poslali ostane nepročitan, sav dotadašnji trud ne vredi mnogo. Srećom postoje taktike kojima ćete doći do prave kombinacije reči, odnosno do naslova mejla koji je takav da će ljudi zaista želeti da ga otvore. Ne obećavam magičnu formulu, ali evo nekoliko taktika koje preporučuje HubSpot i koje možete kombinovati i njihove rezultate testirati dok ne pronađete pravi recept baš za vašu publiku:

  • Prvi sastojak je FOMO (fear of missing out)  – pshihologija ljudi je takva da se plaše da nešto ne propuste i ova osobina je posebno izražena kod milenijalaca, pa ukoliko su vam oni publika, probajte da u naslov mejla stavite neki element hitnosti (još samo dva dana, vaš bonus ističe i slično). 
  • Sledeći adut je radoznalost koja prirodno ljude podstiče na akciju, u ovom slučaju na otvaranje mejla. Na primer Najčitanija knjiga ovog meseca je… (lično ne bih izdržala da ne vidim koja je to knjiga u pitanju).
  • Bolne tačke (pain points) su uvek korisne u naslovu mejla. Prepoznajte šta publiku sprečava da ostvari neki od svojih ciljeva. Na primer – budite se umorni, evo rešenja. Ako to čita neko ko svako jutro nije živ kad zazvoni sat, svakako će otvoriti mejl da pogleda kakvo to rešenje nudite za njegov problem. 
  • I evo još jedne veoma moćne taktike, ne samo za naslov newsletter-a već i za ostale sadržaje. Zove se social proof ili društveni dokaz. Na njemu se temelji i influence marketing. Na primer 3 autfita koja preporučuje Mara Mardašijan ili šta mame kažu o prvoj godini, naslovi su koji sadrže društveni dokaz. Influenser, stručnjak, zajednica ili korisnik svedoče da je nešto što prodajete dobro i takav društveni dokaz ima veću težinu od onog što brendovi sami za sebe govore. 

Isprobavanjem različitih taktika i merenjem postignutog, vremenom će biti sve lakše pronaći odgovarajuću kombinaciju reči za naslov mejla koji će podstaći korisnike da ga otvore. A kada ga otvore, bolje će biti da sadržaj ispunjava najavu iz naslova, ali o tome nekom drugom prilikom. 

Možemo i zajedno

Svaki kanal komunikacije ima svoju ulogu i primenu. Email marketing se najčešće spominje u vezi sa marketing automatizacijom i CRM sistemom, a oni opet sa većim sistemima, biznisima i šopovima. Ipak, njegova uloga i potencijal su i bez uvezivanja sa sistemima jako veliki, posebno za manje i srednje biznise, NGO, internu komunikaciju ili pojedinačne projekte koji su u stalnoj težnji ka optimizaciji budžeta i iznalaženju visoko isplativih kanala komunikacije. Neke od primera newsletter-a koji su bili deo uspešnih kampanja pogledajte ovde. 

Ukoliko ste spremni da o ovoj temi naučite više, obogatite spisak svojih veština i znanja i podignete svoju ekspertizu na stepenik više, čekamo vas na Homepage Akademiji. 

Ako ste pak u situaciji da standardni kanali komunikacije posustaju, a email marketing još niste probali ili niste imali uspeha u tome, javite nam se da zajedno napravimo strategiju i krenemo putem kojim se ređe ide. 🙂