Šta nam donosi Instagram? Kako da napravite vidljivost na ovoj mreži, privučete pratioce i povećate uspeh vašeg biznisa? Nadam se da ćemo zajedno doći do odgovora kroz tekst koji sledi: Instagram – mreža u fokusu (pun intended :)). 

Šta kažu trendovi i predikcije?

Ono što je pandemija ubrzala jeste razvoj e-commerce platformi.Korisnici su se ohrabrili i počeli sve češće da kupuju putem sajtova, a razvio se i social commerce. Odlazak sa aplikacije na website za korisnike znači jedan korak više do kupovine. Samim tim su mnogi biznisi već postavili svoje social commerce strategije i shop-ove, a mreže su im omogućile in-app shopping rešenja. 

U okviru Instagram aplikacije postoji Shop tab u okviru kojih možete pogledati ponudu prodavnica. Trendovi nam govore da 90% naloga korisnika na Instagramu prate neki biznis nalog. Korisnici ove mreže su vođeni potrebom da se inspirišu, otkriju nove stvari koje ih interesuju, a to uključuje i sadržaj koji kreiraju brendovi i biznisi. Oko 60% ljudi kaže da su otkrili nove proizvode upravo na Instagramu. 

Video-first strategija Instagrama i fokus na Story i Reels nam pokazuje kako se Instagram transformiše u odnosu na davne početke ove mreže i osluškuje, prati navike korisnika i njihove potrebe za konzumacijom sadržaja, u ovom slučaju kraćih video formata.

Uz najavu Ray-Ban Stories pametnih naočara, Metaversa i inovacija iz Reality Labs-a već vidimo da Facebook daje na značaju AR i VR tehnologijama. Instagram filteri su postali hit među korisnicima, a Spark AR studio omogućava svima kreiranje 2D, 3D, AR efekata odnosno filtera. 

blog slikaSlika 1: Jedan od meme-ova na temu digitalne transformacije 

Izvor: @marketoonist

Koja je prava Instagram strategija?

Za početak se zapitajte – da li je vaša publika na Instagramu? Preko 200 miliona instagramaša dnevno posećuje bar jedan biznis nalog. Većina korisnika su žene. Kojih godina je vaša ciljna publika? Možda je potrebno da prilagodite vašu digital strategiju i komunikaciju ka mlađem delu vaše ciljne grupe preusmerite na Instagram. Vrlo je važno da ste precizno definisali vašu ciljnu publiku jer ćete prema njoj kreirati i sadržaje. Važno je da zapamtite – nisu svi vaša ciljna grupa. Evo jednog uopštenog primera – moguće je da se vaš brend fokusira na privlačenje mladih tata, ali da vas već prate mlade mame koje će vaš proizvod preporučiti tatama uz preporuku da počnu i oni da vas prate. Ovo ne znači da je potrebno da kompletno menjate vašu strategiju već da razmislite o proširenju ciljne grupe, uvođenju sadržaja za sekundarnu ciljnu grupu odnosno mlade mame iz primera.

Šta mi je cilj?

Na Instagramu je cilj najčešće da privučemo ciljnu grupu, da se povežemo i da ih konvertujemo u naše idealne potrošače. Prvo je potrebno da odgovorite na pitanje za koga pravite sadržaje? Ako “pogodite” sadržaj koji će privući deo ciljne publike, veće su šanse da će oni sami dalje širiti priču o vama, svojim prijateljima, a time ćete dobiti veću vidljivost. Važno je zapamtiti da sadržaj pravite za ciljnu publiku, ne za sebe. Česta je greška kada nam je nešto lično lepo, ali to ne znači da je i našoj ciljnoj publici taj sadržaj privlačan ili relevantan.

Kako biste odgovorili na gorenavedeno pitanje, evo još važnih pitanja koja bi trebalo sebi da postavite:

Ko – ko je vaša ciljna publika? Osim pola, godina i lokacije, razmislite i čime se bave, koja su im interesovanja?

Šta – šta je potrebno vašoj ciljnoj grupi? Kada znate ko su, zapitajte se šta im je potrebno, sa kakvim izazovima se suočavaju, kakva rešenja traže?

Zašto – zašto vaša ciljna grupa nešto želi, šta im je pokretač i koji su njihovi ciljevi?

Kako biste definisali ciljeve odlučite šta je zaista važno. Neki ciljevi su manje važni, kao što je recimo broj lajkova. Nemojte zaboraviti vaše biznis ciljeve i šta je ono što zaista želite da razvijete ili unapredite. Kontaktirajte nas za podršku i zajedno ćemo doći do pravih ciljeva za vaš biznis ili brend.

Detaljnije o definisanju ciljeva, otvaranju Instagram naloga i produkciji sadržaja naučite na Homepage Academy.

Koji sadržaj mi je potreban?

Sadržaj na Instagramu je mnogo više od postavljene fotke, videa i caption-a. Ako zaista strateški postavite content strategiju onda ćete voditi računa da uz postovanje sadržaja i caption-a obratite pažnju i na detalje. Na primer, u okviru caption-a ćete dati kontekst fotografiji ili videu, koristićete emoji-je i dodavati poziv na akciju kao što je: “Veliki popust na sve kurseve! Kliknite na link u bio.”

Preporučujemo da koristite neku aplikaciju za beleške (npr. iOS Notes ili Notepad za Android) u kojoj možete unapred pripremiti caption-e ili hashtag-ove koje koristite. Na ovaj način ćete lako sve urediti i dalje samo kopirati u aplikaciju prilikom postovanja sadržaja.

Instagram je fokusiran na vizuelni sadržaj. Težite tome da sadržajem inspirišete ljude da žele da rade sa vama, da podrže vaš biznis ili kupe vaš proizvod. Sve je veći izazov dostići veliku bazu pratilaca ukoliko ne pružate kvalitetan sadržaj. Budite spremni i strpljivi kako biste došli do odličnih rezultata i napravili zajednicu zaista vrednih pratilaca. Isprobavajte sadržaj kako biste našli onaj na koji će vaša publika najbolje reagovati. Kako bi vaš nalog postao prepoznatljiv, sadržaji moraju biti visokog kvaliteta i konzistentni. To znači da vaš nalog treba vizuelno da izgleda uredno. 

blog img 2

Slika 2: Primer vizuelno usklađenog nastupa

Izvor: @nutrinolab (Instagram)

Instagram kontinuirano uvodi nove opcije i unapređenja, a iz mog iskustva, čim pre isprobate te nove opcije sama aplikacija će vas podržati odnosno u cilju promocije njihove nove funkcionalnosti, sam Instagram će vas “gurati” i predlagati u pretrazi korisnicima kao dobar primer korišćenja nove opcije. 

Da li hashtag-ovi i lokacije povećavaju vidljivost?

U okviru aplikacije imate pristup pretrazi hashtag-ova, naloga i lokacija. Moja sugestija je da pre nego što krenete sa postovanjem, već pri planiranju i razradi strategije, uradite analizu konkurencije i njihovih Instagram naloga, kao i istraživanje najčešće korišćenih hashtag-ova u vašoj oblasti poslovanja. Kada uradite analize i istraživanja biće vam mnogo jasnije kakvo je tržište, kakvu strategiju primenjuju konkurenti, kako publika reaguje na sadržaje, kakva pitanja postavljaju i šta traže itd. 

Prema definiciji, hashtagovi su reč ili fraza koja počinje sa znakom tzv. “tarabe”, koriste se na društvenim mrežama i aplikacijama kako bi se sortirale poruke u vezi sa određenom temom. To znači da dodavanjem hashtaga možete olakšati potencijalnoj publici da nađe put do vašeg naloga. Oni su veoma važni i posebno su dobri jer preko njih publika može da otkrije vaš nalog ukoliko ih određena tema interesuje. Takođe, preko njih možete da dobijete ideje za sadržaj i komunikaciju tako što ćete proveriti kakvi se sadržaji komuniciraju na određenom hashtagu.

Vodite računa da hashtagovi budu relevantni vašem sadržaju i nalogu. Nemojte uvek koristiti iste hashtagove, eksperimentišite. Birajte one hashtagove koji su iz vaše branše ili industrije. Vaš sadržaj će biti manje vidljiv ukoliko koristite hashtag koji se puno koristi pa probajte da nađete neki koji je relevantan, ali manje korišćen jer su tako veće šanse da korisnici primete šta ste postovali. Pratite performans i prilagođavajte korišćenje hashtag-ova – ukoliko dođete do samo 5 hashtag-ova koji vam donose odlične rezultate, koristite njih. Hashtag-ove možete pisati u caption-u, ali i u komentaru ispod posta.

hashtags

Slika 3: Korišćenje hashtag-ova

Izvor: @homepagers (Instagram)

Uradite i analizu lokacija koje su vam relevantne, recimo u vašem gradu, i tako videti da li ima smisla da prilikom postovanja koristite lokacije, i koje. Ukoliko vaš biznis ima fizičku lokaciju obavezno koristite posebnu lokaciju pri postovanju. Ovo je jedan od načina kako možete olakšati potencijalnoj publici da vas otkrije. Postoje razni primeri u ugostiteljstvu gde se fizička lokacija prilagodila navikama korisnika Instagrama tako što su uredili prostor, meni i komunikaciju u kojoj pozivaju publiku da fotkaju i snimaju, i naravno taguju lokaciju na Instagramu.

Koji sve formati postoje?

Instagram Story – strava format da prenesite publici gde ste i šta radite. Koristi se za deljenje trenutaka tokom dana, za prenošenje atmosfere sa događaja, da prikažete neki behind-the-scenes… Možete i da uključite i neke od interaktivnih opcija kao što su ankete ili pitanja i tako dobijete feedback publike. Reaktivni sadržaji su kao stvoreni za Story. Ponude, popusti, rasprodaje, giveaways, novi postovi.. su samo neki od primera šta možete da postujete. Omogućena je opcija da u okviru Story-ja direktno linkujete vaš sajt, blog post ili neki drugi čiji sadržaj je relevantan za vaš biznis. Ako iskoristite i hashtag vaš Story će biti vidljiviji na više feed-ova. Možete koristiti ankete koje mogu biti zabavne za engagement publike, ali možete i da ispitate publiku koji od vaših proizvoda više vole, koriste i sl. Pored toga imate i opciju postavljanja pitanja putem Story-ja što vam takođe može doneti uvide kroz detaljnije odgovore koje vam napiše publika u inbox. Možete da uključite muziku, stikere za lokaciju, da se igrate sa fontovima, bojama, crtate, napravite kviz, glasanje, Uz puno različitih alata u okviru Story-ja zaista imate neograničeni teren za kreativnost u prenošenju vaših ključnih poruka.

story image

Slika 4: Prikazi funkcionalnosti IG-a

Izvor: Later blog

Highlights – ovo su takoreći mali folderi u koje možete sačuvati odabrane IG story-je tako da budu vidljivi i nakon 24 sata. Potrudite se da vaši highlightsi budu uredni i u skladu sa vašim nalogom. Možete ih postaviti tematski i urediti ih tako da se uklope sa bojama vašeg brenda i naloga.

ig promenada simpo

Slika 5: Prikaz urednih highlights-a

Izvor: @simpo_rs i @promenada.novisad (Instagram)

Live – je uključenje u realnom vremenu. To je odlična opcija za prenošenje nekog događaja na kojem ste ili za organizovanje Q&A (pitanja vaših pratilaca i vaši odgovori). Oaj format vam može dodatno pojačati engagement, posebno ako uđete u diskusiju i odgovorite ljudima direktno na pitanja koja vam postavljaju tokom live-a. 

IGTV #propo – kada je lansiran IGTV pre par godina, pomislili smo da kreće novi trend dužih videa na društevnim mrežama međutim, pre mesec dana, Instagram je objavio da spaja IGTV i video postove sa feed-a u okviru novog Video tab-a na profilu “kako bi olakšao ljudima da otkrivaju nove video sadržaje”.

Guides vodiči su lansirani kako bi olakšali pronalaženje, prikupljanje i deljenje proizvoda, lokacija i postova naših omiljenih naloga. Ovi “mini blogovi” su super za deljenje preporuka i saveta, a posebno za predstavljanje kolekcije proizvoda. Pored postova, možete napisati i komentare tako da ovo zaista jeste dobar način da budete vodič vašoj publici.

ig blog

Slika 6: Prikaz Guides funkcionalnosti

Izvor: Instagram

Reels – ovo je odgovor Instagrama na TikTok i kreiranje kratkih kreativnih video formata. Možete da birate među raznim alatima za editovanje videa, da dodate više videa koje spajate, koristite filtere, AR efekte, audio, muziku itd. Reels imaju svoj poseban tab u okviru aplikacije u okviru kojeg možete pregledati sadržaje drugih kreatora. Svoje sadržaje možete podeliti na feed ili putem story-ja. Dobar je format za deljenje how-to, edukativnog sadržaja, detalja ili upotrebe vaših proizvoda, behind-the-scenes i sl.

Slika 7: Prikaz Reels-a

Izvor: Instagram

Kako funkcioniše Instagram Shopping?

Instagram shopping je kao digitalni tržni centar, omogućava kupovinu direktno iz Instagram aplikacije. Instagram Checkout omogućava korisnicima da kupuju direktno sa postova i Story-ja. Kupovina se obavlja u okviru same aplikacije, a nakon što napravite prvu transakciju, sve informacije su sačuvane tako da svaku sledeću kupovinu možete obavljati još brže.

Kako bi vam shopping bio omogućen, potrebno je da imate Instagram business nalog i da ga povežete sa Facebook katalogom proizvoda u koji ste uneli vaše proizvode i cene. Kada vam Instagram odobri nalog za shopping, uključite opciju Shopping kroz podešavanja na vašem nalogu u okviru opcije Business. Prilagodite sadržaje. Recimo ukoliko prodajete garderobu, napravite fotografije sa određenim proizvodima koje ćete tagovati. Klikom na tag majice, farmerki ili naočara, pratioci će moći da vide koji proizvod je u pitanju i koja cena. Ako kliknu na njih, moći će odmah da obave kupovinu.

Ukoliko  želite da učite još social shoppingu, o mobilnoj fotografiji i editovanju sadržaja za Instagram, čekamo vas na Homepage Academy gde o svemu ovome pričamo mnogo detaljnije 🙂

Samo još nešto 🙂

GIF-ovi i stikeri su veoma korišćeni u komunikaciji na mrežama, posebno na Story-jima. Sjajan su način da pružite dodatnu vrednost zajednici koja vas prati, da im pomognete da se iskažu koristeći stikere sa ispisima, uzrečicama, slengom, reakcijama i slično. Na ovaj način zajednica će dobiti dodatni način da iskomunicira šta želi. Ujedno, vi ćete postići dodatnu vidljivost vašeg brenda ili biznisa, posebno ako su stikeri prilagođeni npr. u vašim bojama.

Slika 7: Prikaz Homepagers stikera na IG

Izvor: Instagram

Danica Marković

Head of Creative Production