Kako bi trebalo da izgleda proces izrade web sajtova?
Sa čim se sve susrećemo kada odlučimo da pravimo website? Uloga Project Managera
Kako smo se do sada bavili velikim brojem tema – od oglašavanja na društvenim mrežama i Google-u, preko sales funnel-a i izrade website-ova, nekako se kroz sve ove teme prožima pitanje: ko su ljudi koji vode procese na ovim projektima? S tim u vezi, odlučili smo da se pozabavimo temom Project Management-a i ljudima koji rade ovaj posao.
Pri kreiranju webiste-a, na prvi pogled sve izgleda veoma jednostavno – uzmemo developera, kažemo mu kako želimo da izgleda website i to je to – website je tu! E, tu ulazimo u zamku.
U praksi to izgleda mnogo složenije. Website je mesto koje je baza digitalnog sveta jedne kompanije. On mora da oslikava ciljeve kompanije, njenu strategiju, viziju i misiju na način da sve bude veoma lagano i jednostavno za korišćenje i navigaciju korisnika website-a, odnosno idealne persone klijenta. Website je mesto koje je baza digitalnog sveta jedne kompanije. On mora da oslikava ciljeve kompanije, njenu strategiju, viziju i misiju
Kada pogledamo iz ove perspektive, kompanije koje se odluče da same rade svoj website susreću se sa puno nepoznanica – od istraživanja, mape i wireframe-a, invision dizajna… do razvoja, testiranja i sl.
Potrebno je znati mnoštvo različitih stvari i oblasti kako bismo dobili uspešan website, a pored toga i na pravi način povezati i uskladiti više ljudi koje učestvuju u kompletnom procesu (developera, dizajnera itd.).
Zašto Project Manager?
Tada na scenu stupa Project Manager – osoba koja sve ove procese objedinjuje u jedan i na taj način pomaže klijentu da brzo i jednostavno dođe do najboljeg rešenja. Sa strane klijenta, kompanije za koju se izrađuje website, to u ovom slučaju izgleda na sledeći način:
Osoba, obično iz marketing sektora, daje detaljan brif o kompaniji koju predstavlja i za koju je potrebno napraviti website. U brifu se do detalja razrađuju informacije – od toga šta su glavni ciljevi kompanije, preko konkurencije, biznis okruženja i primera website-ova i funkcionalnosti koji se klijentu dopadaju i sl. Ovaj proces je veoma živ i zahteva znanja iz raznih oblasti: psihologije, marketinga, dizajna, korisničkog iskustva, programiranja itd.
Projektne faze izrade website-a
Nakon uzimanja brifa, dalji koraci projekta izgledaju ovako:
- Izrada mape website-a je deo procesa u kome se detaljno određuju koje će stranice postojati, te koje od njih su u logičnoj korelaciji sa pričom koju priča website.
- Izrada wireframe-a podrazumeva detaljno skiciranje shema website-a i njegove strukture, te “grubog” izgleda samog dizajna stranica website-a.
- Dizajn faza zasniva se na brifu, izrađenoj mapi i wireframe-u na osnovu čega dizajner dobija jasnu sliku kako website treba da izgleda i strukturalno i estetski. UX UI dizajner celu priču uklapa kroz logike korisničkog iskustva, što rezultira website-om koji je funkcionalno logičan, jednostavan za upotrebu, prilagođen dizajnom, bojama i tipografijom idealnoj personi klijenta.
- Development prati dizajn fazu i tada se kompletan dizajn i funkcije website-a sele u domen programiranja i web-razvoja. Ova faza, u zavisnosti od kompleksnosti website-a, može da traje od nekoliko dana do nekoliko meseci i obično ne podrazumeva klasične Scrum sprintove. Ipak, kod zahtevnijih website-ova, kada postoji duži period web-razvoja, prave se Scrum preseci prema utvrđenoj šemi projekta. Na kraju se website puni sadržajem (fotografijama, tekstovima, linkovima i sl.).
- Testiranje je deo procesa u kom se proverava dizajn, development, struktura, SEO on site optimizacija… i zapravo podrazumeva celokupnu pripremu kako bi website, kada se podigne na “live”, bio u potpunosti onakakv kakav je klijent želeo.
- Deploy je faza postavke website-a na server i njegovog puštanja u “live” mod.
Svi ovi procesi zahtevaju konstantnu prisutnost i stalnu interakciju između kliijenta, Project manager-a i produkcije. Prosečan period izrade jednog srednje zahtevnog website-a je oko mesec dana.
Kada sagledamo sve ove procese, shvatamo da je pri izradi website-a potrebno imati različita znanja i iskustva, uz veštine vođenja tima.
Klijenti kažu: “pa ovo poskupljuje izradu website-a!” Ako pogledamo širu sliku utroška resursa, gde se po pravilu uči u hodu i tada ispravljaju greške, kao što kaže naš narod: “što ne platiš na drumu, platiš na ćupriji.”. Sa druge strane, neprocenjivo je kada imate jednu osobu sa kojom komunicirate i pravite preseke, a ta ista osoba koordiniše sa petoro ljudi koji su deo istog projekta.
Sve u svemu, važno je znati kroz koje sve faze prolazimo tokom izrade jedne website-a i nakon toga doneti odluku – da li ići sam ili tražiti pomoć? Pitanje je sad. 🙂