Facebook, društvena mreža sa oko 2,32 milijarde aktivnih korisnika mesečno, oblikovala je Internet poslednjih 10 godina.

Uprkos problemima koje ova društvena mreža ima (kao što su poverljivost podataka ili odlazak mlađih generacija sa ove platforme), Facebook je i dalje najpopularnija društvena mreža sa najvećim brojem korisnika, te je i dalje vrlo važna za digitalnu strategiju.

Pitanje o kojem ćemo raspravljati je šta će budućnost da donese Facebooku te što je najvažnije, hoćemo li se fokusirati isključivo na njega ili ćemo ostati verni dosadašnjem sveobuhvatnom pogledu na online komunikaciju?

Facebook – sadašnjost, prošlost i budućnost

Facebook, osnovni društveni medij i moderator našeg iskustva u internet zajednici, odavno je postao mesto za komunikaciju s prijateljima, postavljanje fotografija i deljenje novosti o vašem životu. Međutim, Facebook se proteklih nekoliko godina širi u mnogo različitih smerova.

Osim ovih promena i mnogih problema i etičkih pitanja s kojima se suočava ova društvena mreža, Facebook je i dalje najpopularniji, te je pravi dragulj celokupne digitalne strategije.

Jedno od najznačajnijih pitanja koje, zanimljivo, nije više važna tema u medijima, je sigurnost podataka i lična sigurnost na Facebooku. Poslednji problem koji se pojavio je još jedno veliko kršenje sigurnosti podataka kada je više od 540 miliona podataka o korisnicima Facebooka objavljeno na Amazonovom online cloud servisu. Ovaj skandal dolazi nakon što je Facebook već prošle godine bio pogođen nizom skandala oko kršenja sigurnosti (sećate se skandala s Cambridge Analytica?).

Drugi problem za Facebook je činjenica da tinejdžeri (ili mladi milenijalci) napuštaju Facebook i počinju da koriste druge društvene mreže poput Snapchata i Instagrama. A zašto? Facebook za njih jednostavno nije dovoljno „cool“. Prema istraživanju, za njih je Facebook ispunjen prevelikim brojem tekstova, te slika beba i mačaka koje objavljuju njihovi prijatelji i porodica.

A jedan od nedavnih Facebook-ovih problema je i pitanje profila preminulih osoba koji će nadmašiti broj živih, kako se navodi u nedavnom istraživanju.

Istraživači sa Univerziteta u Oxfordu objavili su članak koji je pokazao da će mrtvi “nadmašiti žive” na ovo mreži pre završetka ovog veka. Prema njihovoj analizi, najmanje 4,9 milijardi korisnika Facebooka će umreti do 2100. godine, ako Facebook nastavi da raste po sadašnjoj stopi, što znači da će broj mrtvih nadmašiti broj živih profila.

Uprkos svemu tome, Facebook ide napred punom parom i ne planira da se dugo odmara. Uskoro će da ostvari plan koji možemo lako nazvati – Facebook Internet za sebe.

Da li je Facebook budućnost marketinga na društvenim mrežama?

Nedavne izjave koje dolaze direktno od osnivača i glavnog izvršnog direktora, Marka Zuckerberga, najavljuju novi smer za ovog giganta društvenih medija. Neki čak i tvrde kako ulazimo u post-društveno doba i da će taj novi smer promeniti naše strategije na društvenim mrežama.

Zanimljivo je da se Facebook prebacuje prema novim tehnologijama i područjima delovanja, te će sve manje postati mesto za povezivanje s prijateljima i porodicom, te sve više mesto za online trgovinu i razmenu poruka.

Jedna od velikih promena koje dolaze su „Facebook Product Catalogs“ i „Payment System“, a to znači da Facebook ulazi u područje trgovine na velika vrata. Prema Bloombergu, Facebook će uskoro predstaviti kripto valutu koja će omogućiti WhatsApp korisnicima da trenutno šalju novac.

Povrh toga, Facebook pokušava biti nova aplikacija slična Tinderu. Očigledno, osim što nas povezuje s prijateljima i porodicom iz celog sveta, Facebook će nam doneti i ljubav.

Ova opcija, koja je trenutno dostupna u pet zemalja, uskoro će biti dostupna u 19, proširiće domet Facebooka sa mesta susreta na mesto gde možete pronaći i potencijalnu ljubav.

Dakle, kada je sve rečeno i učinjeno, možemo videti kako će sve najvažnije stvari – online trgovina, prenos novca i upoznavanje – biti deo Facebooka. Trebamo li biti zabrinuti za budućnost Facebooka i budućnost marketinga na društvenim mrežama uopšte?

Očigledno, uz ove promene uskoro ulazimo u novu fazu korišćenja ove društvene mreže, ali i načina razmišljanja o njoj. Šta će budućnost da nam donese ako ćemo dve (upoznavanje i online kupovina) od tri (informisanje) najvažnije online aktivnosti raditi bez napuštanja Facebook okvira?

Sve što znamo za sada jeste da je budućnost Facebooka privatna. Njihov je cilj da razviju platformu koja će se fokusirati na načine na koje ljudi žele da komuniciraju privatno.

To takođe objašnjava trenutni uspeh WhatsAppa – ljudi mogu komunicirati na jednostavan, privatan i siguran način, a to je budućnost koju Facebook želi da izgradi za sebe.

Ali, šta to znači za korisnike i marketare? Kako će to uticati na naše razumevanje Interneta uopšte i trebamo li da promenimo strategiju komunikacije na društvenim mrežama?

Koji su naši dalji koraci – fokusirati se isključivo na Facebook i njegove kanale ili se usredsrediti na sveobuhvatnu digitalnu strategiju koja će da uključi sva sredstva online komunikacije?

Šta je onda budućnost marketinga na društvenim mrežama?

Dok Facebook pokušava da pokrije sve online aktivnosti pod istim krovom, lako je pomisliti da bismo sada trebalo da fokusiramo celokupnu strategiju na društvenim mrežama samo na Facebook. Ili možda čak razmišljate o odustajanju od celokupne digitalne strategije?

Koji god da je slučaj, nemojte već da odustajete od bilo koje društvene mreže. Kada razmišljate o budućnosti marketinga društvenih medija, morate uzeti u obzir sve promenljive trendove. Dobra je stvar što je Facebook najavio nove pravce kojima se kreće.

Fokus je sada na porodici i prijateljima koji komuniciraju jedni s drugima, posebno na privatne razgovore i interakcije koje su daleko od redovnih novosti na Facebooku koje su često haotične.

Tako svi možemo da se pripremimo. Svi mi, kao kompanije ali i stručnjaci za digitalni marketing i ljudi koji pišu digitalne strategije. Prvo, moramo da razmotrimo promene u privatnoj komunikaciji koje se već događaju.

Jer, društvene mreže će postojati, ali komunikacija u njima se menja iz javnog u privatno, i to je ono što brendovi i marketinški stručnjaci moraju da razumeju. Taj pomak prema privatnoj komunikaciji, umesto javnog lica društvenih medija, nešto je što će uticati na sve platforme.

Možda mislite da će uz korišćenje privatnih mreža za komunikaciju, kao što su WhatsApp i Messenger, Facebook rasti još snažnije nego pre. Ali razmišljajte o

tome na drugi način – ova promena može dovesti do velikih mogućnosti za brendove koji će moći efektnije ciljati svoje korisnike.

Danas morate da se povežete sa svojim kupcima na dubljim nivoima nego ikad pre i da ih uverite da steknu poverenje u vas i vaš posao. A to je budući korak za marketing na društvenih mrežama.

Dakle, budućnost bilo koje strategije na društvenim mrežama ne bi trebalo da bude u vezi sa prodajom proizvoda ili usluga na jednom kanalu poput Facebooka (iako je to primamljivo). Budućnost je u mešanju i kombinovanju različitih društvenih mreža kako bi vaš brend povezali na ličnom nivou s vašim klijentima.

Kako pripremiti novu digitalnu strategiju

Konačno, trebate li sada promeniti svoju digitalnu strategiju od nule? Ili možda zanemariti sve promene koje se događaju i nastaviti sa svojom starom strategijom komunikacije društvenih mrežama?

Budućnost marketinga na društvenim medijima uključivaće mnoge promene koje će se temeljiti na tehnologiji kao i na preferencijama potrošača. Te nove digitalne strategije ne bi se trebalo primenjivati samo na jednu društvenu mrežu kao što je Facebook.

Iako, najveća je prednost Facebooka ogroman potencijal da dosegne, cilja i prati korisnike, ali i da ih odvede na druge web stranice. Ali nijedna platforma, bez obzira na to koliko ona bila jaka i raširena, ne treba biti primarna, a ostale zanemarene zbog nje.

Značaj, uloga i veština pisanja strategije digitalne komunikacije upravo je u pronalaženju različitih načina korišćenja jednog sredstva i alata, umesto prihvatanja gotovog rešenja. Prava digitalna strategija uvek gleda širu sliku.

Iako je potrebno pratiti promene koje su pred Facebookom, kao i isprobavati nove alate i razmisliti o načinu na koji se koriste, ne treba ignorisati druge opcije koje su dostupne.

Samo izbalansiran miks različitih, dobro osmišljenih i kreativno sprovedenih taktika u vašoj digitalnoj strategiji može i mora biti željeni ishod poslovanja u budućnosti.

Sve u svemu, ako želite da saznate više o ovoj temi ili trebate pomoć oko pripreme strategije digitalne komunikacije – kontaktirajte nas!