KAKO POSTAVITI CILJEVE I DEFINISATI CILJNE GRUPE?

Kada pogodite cilj, promašite sve ostalo.”
To je upravo ono što želimo kada je u pitanju strategija digitalnog marketinga.
Jasno određeni ciljevi i precizno definisane ciljne grupe, mogu uštedeti mnogo vremena i novca, i osnov su dobre strategije. Svaki klik košta i ne želite da plaćate klikove koji nemaju šanse za konverziju.

Ovo je prilično jasno, ali kada dođe do momenta definisanja ciljeva, onda najčešće nastane haos. Hoćemo da nam ljudi sa interneta, dođu u radnju. Ali i da kupuju na online shopu. Mi bismo da na fejsu ljudi vide da su nama važni naši zaposleni. I da smo društveno odgovorni.
I tako kopate po svom poslovanju, pa pronalazite da je sve važno i ništa se ne sme zanemariti.
I apsolutno ste u pravu. Jeste sve važno. Samo što je u određenim momentima nešto važnije.

START SMART

Ciljevi digitalnog marketinga, proizilaze iz biznis ciljeva, odnosno ciljeva komunikacije. Ukoliko biznis ciljevi nisu definisani, morate se vratiti korak nazad i najpre to uraditi. Najčešća zamka u koju mnogi upadaju, jeste to što digitalni marketing posmatraju kao odvojenu celinu. Zapravo je on samo deo većeg plana koji obuhvata i sve ostale aktivnosti.
Kada ste jasno postavili ciljeve svog poslovanja, onda razmislite na koji način digitalni kanali mogu doprineti njihovom ostvarivanju.

Verovatno ste već čuli da kada postavljate cilj, dobro je da on bude SMART. Šta to zapravo znači? Evo malog vodiča koji će vam pomoći da u par koraka postavite svoje ciljeve:

Kada na ovaj način definišete cilj imaćete vrlo jasnu sliku šta i kada šta želite da postignete i kako ćete meriti da li ste na pravom putu.

KO JE VAŠA CILJNA GRUPA?

Za početak – nisu svi vaša ciljna grupa. Da, ponekad će kupac biti penzioner, ponekad student. I da, postoje proizvodi koje svi kupuju. Na primer hleb, gotovo svi ga kupuju. Ipak, neko kupuje integralni, neko domaći, neko heljdin, neko bezglutenski…
Jedna od najvećih grešaka je da se trudite da se dopadnete svima i da smatrate da su svi vaša ciljna grupa. Verovatno već imate neku viziju ko su osobe koje vam donose najveći deo profita. Kupci su uvek šaroliki, ali se u svakom biznisu, izdvaja jedna grupa koja ima slične osobine i donosi najveći profit. To je vaša primarna ciljna grupa.

Da bude lakše, počnite ovako:

  • Ko plaća?
  • Ko utiče na onog ko plaća?

Sada je već jasnije. Primarna ciljna grupa je onaj ko plaća vaš proizvod ili uslugu, dok sekundarna ciljna grupa, utiče na odluku onog ko plaća. To može biti bliska osoba, član porodice, bilo ko iz okoline, ali i na neki način poznate osobe koje imaju uticaj na veće grupe ljudi (u marketingu ih zovemo influenseri). Za početak će ovo biti sasvim dovoljno. U nekim kasnijim fazama, možete razmišljati i o medijima kao ciljnoj grupi, donosiocima odluka u organizacijama koje su važne za vaše poslovanje i slično.

Sada probajte da opišete svoj idealnog kupca. Koliko ima godina, gde živi, kog je pola, čime se bavi, koja su njegova interesovanja… Probajte da napišete što detaljniji opis, čak do toga da mu date ime i neke lične osobine.
Sledeći korak je da identifikujete šta je toj osobi potrebno, šta je motiviše, koji su njeni ciljevi, izazovi, ko ima uticaja na tu osobu, kakva je njena dnevna rutina, šta joj je važno.
Sa druge strane, sagledajte šta je to što vi možete da pružite toj osobi. Koje su to vrednosti, prednosti, benefiti koji će pomoći vašem idealnom kupcu da ostvari neki cilj, reši problem, olakša sebi život ili da ispuni neku želju.
Isti postupak uradite za sekundarnu i ostale ciljne grupe koje ste definisali.

Kada ste sve ovo uradili, analizirajte koja su to mesta i momenti, prilike kada mogu da se susretnu interesovanja cilje grupe, sa onim što vi možete da joj pružite. Tu dolazimo do odabira kanala komunikacije, o čemu ćemo pisati u narednom tekstu.
Svi dalji koraci strategije biće daleko lakši i jasniji, a sama strategija uspešnija, nakon pravilnog postavljanja ciljeva i definisanja ciljnih grupa.