Tekst je dopunjen u februaru 2025.

Verovatno ste se više puta našli u situaciji da tražite informacije o nekom lokalu, prodavnici, tržnom centru, usluzi i slično. Posebno u vreme praznika i vanrednih mera, kao i prilikom putovanja i odmora. Takođe je vrlo verovatno da ste te informacije tražili na Google-u. Posao Google-a jeste da vam ponudi najadekvatniji odgovor za vašu pretragu. Upravo to će se i desiti.
Međutim, pored liste linkova koji su adekvatan odgovor na vaš upit, Google će vam prikazati i Google Business Profile nalog (nekadašnji Google My Business ) lokacije koju ste tražili, ili pak lokacija na kojima možete dobiti usluge koje ste pretraživali. Ista je situacija sa pretragom Google Mapa, klikom na neku lokaciju na mapi, otvara se Google Business Profile nalog, kartica koja prikazuje informacije o biznisu – lokaciju, radno vreme, adresu, kontakt podatke, adresu sajta, fotografije, recenzije… i još mnogo toga.

Šta je zapravo Google Business Profile / Google My Business?

U pitanju je kao što sam Google kaže besplatan alat, lak za korišćenje, koji biznisima (i organizacijama) omogućava da se predstave korisnicima koji informacije traže kroz Google Search ili Google Maps. Platforma je jednostavna za korišćenje i omogućava da se lokalni biznisi povežu sa potrošačima na internetu. Drugim rečima, u pitanju je besplatan Google-ov alat uz pomoć kojeg možete unaprediti online prezentaciju svog biznisa/organizacije i poboljšati vidljivost među korisnicima Google pretraživača i Google mapa (prikazujući im se kao rezultat pretrage).

Kako sve to funkcioniše? 

Sam profil na ovoj platformi pojavljuje se prilikom pretrage ključnih fraza na Google pretraživaču, bilo da korisnik pretražuje po nazivu biznisa ili po uslugama. Pokušajte na primer da potražite javnog beležnika ili neku sličnu delatnost na Google-u i on će vam ponuditi javne beležnike koji su blizu lokacije na kojoj se nalazite. Tu je i prilika za male biznise da dobiju prednost nad velikim kompanijama i biznisima, jer Google najpre izlistava lokacije koje su u vašoj blizini bez obzira na veličinu biznisa. Pokušajte i neke druge delatnosti, recimo salon nameštaja i videćete da ćete čak iznad plaćene pretrage i iznad spiska sajtova,dobiti mapu sa označenim lokacijama salona nameštaja u vašoj blizini i ispod nje Google Business Profile tih salona. To je dakle, prva, udarna informacija na koju publika nailazi. 

Google-My-Business-gif-Salon-namestaja (1)

Vizual 1: Prikaz pretrage pojma “salon nameštaja” Izvor: Google

Prigrlite priliku (na vreme)

Niko ne kaže da morate da koristite Google Business Profile u svom poslovanju (kao što to vredi i za prisustvo na Internetu uopšte), ali ukoliko to ne učinite vi – vrlo je moguće i verovatno da će to učiniti neko drugi. Radi se o tome da doslovno bilo ko uz samo nekoliko klikova može “prijaviti” (vaš) biznis putem fizičke lokacije na Google mapama. Što znači da bi vaš novonastali Google Business profile vašeg biznisa bio van vaše kontrole i nadzora sve dok ga ne potražite od Google-a uz dokaze da ste baš vi vlasnik biznisa na koji se on i odnosi.  A sad zamislite da to učini vaša konkurencija, plasirajući namerno netačne informacije (o radnom vremenu, cenama, website-u), loše recenzije i sl.

Stoga je uvek bolja opcija da se sami pobrinete za svoje prisustvo na Internetu, jer tako ne samo da imate kontrolu nad sadržajem i informacijama koje delite sa publikom, već imate i mogućnost da odgovarate na pitanja (potencijalnih) kupaca, negativne komentare, recenzije i na taj način negujete odnos sa zajednicom. 

Iako je Google Business Profile online alat, on i te kako ima veze sa offline kupovinom. Kupci danas svakako istražuju i pretražuju internet pre donošenja odluke o kupovini, te bilo da vam je fokus na fizičkoj ili web lokaciji, Google Business Profile će pomoći da vas publika otkrije i da se nađete u top rezultatima pretrage, a samim tim povećate broj online i/ili offline poseta i/ili kupovina.

Ažurnost je važna

Jedna od ključnih prednosti Google Business Profile-a je mogućnost da redovno ažurirate informacije o vašem biznisu. Omogućiće vam da informišete publiku o svim aktuelnostima. Pored osnovnih informacija o lokaciji, sajtu, telefonu i slično, možete ažurno unositi i informacije o izmenama radnog vremena, specijalnim ponudama, popustima, novim uslugama, aktuelnim proizvodima jer se na nalogu pored teksta, mogu postavljati foto i video sadržaji (i to i sa mobilnog telefona, direktno iz Google pretrage uz pomoć opcije Profile Editor ili putem Google Maps aplikacije, bez potrebe da koristite posebnu aplikaciju i računar).

Posebno je važno biti ažuran u specifičnim situacijama kada se radno vreme menja. Svakako ne želite da nakon što kupac donese odluku da dođe kod vas, zatekne radnju zatvorenu uprkos tome što na Google Business Profile nalogu stoji drugačije radno vreme.

Koji sadržaji su na ceni?

Google Business Profile omogućava biznisima i organizacijama da postavljaju novosti, događaje i ponude. Ovi postovi ne samo da pružaju korisnicima korisne informacije, već mogu direktno uticati na SEO i bolje rangiranje u pretraživaču, jer redovno postavljanje novih sadržaja na profil signalizira Google-u da ste aktivni i ažurni.

Osim informacija i sadržaja koje sami biznisi ažuriraju i unose, na Google Business Profile nalogu nalaze se i ocene i recenzije korisnika usluge i kupaca. One utiču na poverenje publike. Prema istraživanju koje je sproveo Think With Google, 88% korisnika veruje online recenzijama jednako kao ličnim preporukama.

Važno je da imate u vidu da osim u slučaju malicioznih recenzija koji se mogu prijaviti, ne postoji mogućnost brisanja komentara. To je jedan od razloga poverenja publike, ali i veliki razlog da se svojim Google Business Profile nalogom bavimo, da smo u kontaktu sa svim korisnicima, da smo tu da rešimo problem i unapredimo korisničko isustvo. Od negativnih recenzija se ne može pobeći. Ako nisu na našem kanalu komunikacije, onda su sasvim sigurno na nekom drugom koji je van naše kontrole (forumi, grupe i slično). Nemojte ih se plašiti. Osluškivanje publike je dragoceno i može vam ukazati na prostore za unapređenja, kao i priliku da rešite pritužbe, ali i da ohrabrite pozitivne komentare.
Imajte u vidu da objavljivanje fotografija i video zapisa takođe pozitivno utiču kako na atraktivnost samog Google Business Profile naloga, tako i na SEO. Google voli vizuelni sadržaj jer poboljšava korisničko iskustvo, a vizuelni sadržaj povećava i broj klikova na vaš nalog jer korisnici vole da vide fotografije proizvoda, prostora, ili usluga pre nego što odluče da vas posete.
Sekcija pitanja i odgovori na Google Business Profile nalogu posebno je korisna jer su sva pitanja kao i vaši odgovori vidljivi svima, što polako gradi neku vrstu Q&A liste koju korisnici mogu pretražiti i možda već tu saznati ono što ih interesuje.

Da li je besplatno zaista besplatno? 

Spomenuli smo da je Google Business Profile besplatan alat. Dodatno, naići ćete na mnogo tekstova koji govore da je to način da potpuno besplatno dođete do rezultata na Google pretrazi, do “besplatnog marketinga”. Da li je besplatno zaista besplatno za početak zavisi od toga da li vrednujete svoje vreme. Ukoliko smatrate da je ono besplatno onda se spremite da uložite dosta vremena najpre u istraživanje, a potom i u postavku, sređivanje, ažuriranje, monitoring i komunikaciju na Google Business Profile nalogu. Pobrinite se i da naučite kako ćete pisati tekstove i objave na adekvatan način, kako da komunicirate sa publikom i odgovorite na pitanja i recenzije i kako da rešite nezadovoljstva ili nesporazume, a da ne dolijete ulje na vatru i ne razbuktate krizu.
Trebaće vam i kvalitetne fotografije u odgovarajućoj rezoluciji.

Jedan od koraka koji vas čeka nakon kreiranja naloga je i verifikacija. Google daje nekoliko načina za verifikaciju naloga. Sam proces nije komplikovan i potrebno je samo ispratiti korake na koje servis upućuje i popuniti sve potrebne informacije.

Ukoliko vam se čini da je sve to besplatno, razmislite još jednom. Teško da postoje besplatne stvari. Google Business Profile zahteva resurse (vreme) i zahteva barem osnovno poznavanje marketinga i komunikacija.
Da li možete sami da brinete o njemu – najverovatnije je odgovor da.
Da li je besplatno – biće da je odgovor ipak ne.

Možete odabrati i opciju da angažujete nekog da za vas kreira Google Business Profile nalog i podesi sve osnovne informacije i sadržaje, a da vi sami dalje preuzmete ažuriranje i komunikaciju. Tehnički ćete se snaći i sami jer i sam Google pruža informacije o potrebnim koracima i alat je lak za korišćenje. Ono što je ključno jeste da uspeh ne leži u tehničkim koracima, već u sadržaju, ažurnosti i uspešnoj komunikaciji. Za to je ipak potrebno i malo znanja.

Ukoliko predstavljate veliki biznis ili biznis čije se informacije često menjaju, ima mnogo dešavanja, aktivnosti, kampanja i slično, onda će i obim posla biti veći pa definitivno treba razmisliti o angažovanju nekog ko će to preuzeti i voditi na profesionalan način.

Za razliku od društvenih mreža, Google Business Profile ne zahteva konstantno prisustvo i objavljivanje sadržaja. Dinamika aktivnosti zavisi od dinamike samog biznisa. Napomenuli smo da je pre svega važno da se sadržaji i informacije redovno ažuriraju.

Na kraju, na svakoj društvenoj mreži otvaranje naloga je besplatno i one su lake za korišćenje, ali se u marketing ipak moraju uložiti neki budžeti. Donekle sličan slučaj je i ovde.

Google Ads & Google Business Profile

Još jedna od mogućnosti je povezivanje Google Business Profile sa Google Ads nalogom. U tom slučaju, kada kreirate oglas na Google Ads platformi, pored teksta oglasa i dodataka koje odaberete prilikom kreiranja kampanje, imaćete mogućnost da u ekstenzije uvrstite i vašu lokaciju. Ovo je vrlo praktično i korisno, pogotovo kod offline delatnosti.
Na primer – ukoliko tražite odrađenu vrstu proizvoda, recimo “hrana za mačke proizvođača x, sa opcijom y” i ako konkurišete za tu ključnu reč, pored teksta oglasa postoji mogućnost prikaza i linka do fizičke lokacije. Dovoljan je klik na link adrese da se prikaže lokacija na google maps i zatraži putanja do prodavnice.

Važan deo koji nam pruža ovaj alat jesu i izveštaji koji stižu na mail svakog meseca, a mogu se pogledati i na samom nalogu.

Tako na primer možete odbiti informacije o broju osoba koje su pronašle vaš Google Business Profile nalog tokom meseca, kao i na koji način i pomoću kojih ključnih reči. Pored izveštaja o ključnim rečima koje su inicirale prikaz vašeg Google Business Profile naloga, izveštaj sadrži i akcije koje su korisnici preduželi. Tu možemo videti koliko je ljudi tražilo putanju do Vaše lokacije, koliko ih je kliknulo na telefonsku slušalicu i iniciralo poziv i koliko ih je posetilo vaš sajt.

Google-My-Business (1)

Vizual 2: Prikaz delova Google My Bussiness izvešaja, Izvor: Google My Business plaforma

Ovi uvidi su posebno korisni za prepoznavanje ključnih reči i dalju optimizaciju sadržaja i samog Google Business Profile naloga.

SEO naš nasušni

Pored svega navedenog, recenzije i ocene imaju veliki uticaj pre svega na lokalni SEO. Setimo se da smo rekli da je posao koji Google ima da korisniku prikaže najadekvatniji odgovor na njegov upit. Ocene i recenzije šalju Google algoritmu jak signal o tome da li određeni biznis treba preporučiti jer odgovaranje na recenzije utiče na SEO rangiranje. Recenzije su jedan od najvažnijih faktora za lokalni SEO. Google koristi recenzije kao signal o kvalitetu preduzeća, a takođe utiču i na rangiranje u lokalnim rezultatima.

Drugim rečima, kada korisnici pretražuju preduzeća ili usluge u svojoj blizini, Google koristi informacije sa Google Business Profile-a da odluči koji preduzetnici treba da se pojavljuju u lokalnim rezultatima pretrage. Npr, kada neko pretražuje nešto poput „restoran u Beogradu“ ili „popravka telefona Novi Sad“, Google će prikazati najrelevantnija preduzeća na tim lokacijama. A ukoliko ste dobro optimizovali svoj Google Business Profile, veće su šanse da se pojavite u rezultatima sličnih pretraživanja, što direktno povećava vašu vidljivost i broj potencijalnih klijenata.

Takođe, imajte u vidu da Google često uzima informacije sa Google Business Profile-a i prikazuje ih utzv. rich snippets (srb. obogaćenim rezultatima pretrage) u Google pretrazi što uključuje:

  • Ocene i recenzije: Ako vaš biznis ima visoke ocene i mnogo pozitivnih recenzija, one će se prikazivati direktno u rezultatima pretrage, što može povećati kredibilitet vašeg preduzeća i povećati broj klikova ka vašem nalogu.
  • Radno vreme i adresa: Kroz GBP, Google prikazuje tačno radno vreme vašeg biznisa, što je posebno korisno za korisnike koji žele da vas posete ili pozovu telefonom. Ove informacije se pojavljuju direktno u pretrazi, bez potrebe da korisnik klikne na vaš sajt.

Google koristi podatke sa Google Business Profile-a da oceni relevantnost i kredibilitet vašeg biznisa. Ako su podaci tačni, ažurirani i kompletni (adresa, kontakt informacije, radno vreme), vaš profil postaje relevantniji za korisnike, što može povećati vaše šanse za bolje rangiranje. Nemojte zaboraviti da Google algoritam vrednuje i kohorentnost podataka. Tako da ukoliko se na vašem GBP, website-u, društvenim mrežama i drugim online lokacijama nalaze isti podaci o nazivu, kontaktima, adresama – Google će vaš biznis smatrati pouzdanim i relevantnim, što može pozitivno uticati na SEO.

Na kraju, bilo da odlučite da sami uložite vreme u svoj Google Business Profile nalog ili procenite da vam je potrebna pomoć, naš cilj bio je da ovaj alat prepoznate kao koristan i da počnete njime da se bavite. Ukoliko smo u tome uspeli, podelite dalje tekst i drugima čijem poslovanju Google Business Profile može doprineti.

Autori teksta: Milka Negrović i Branko Rodić