Verovatno ste se više puta našli u situaciji da tražite informacije o nekom lokalu, prodavnici, tržnom centru, usluzi i slično. Posebno u vreme praznika i vanrednih mera, kao i prilikom putovanja i odmora. Takođe je vrlo verovatno da ste te informacije tražili na Google-u. Posao Google-a jeste da vam ponudi najadekvatniji odgovor za vašu pretragu. Upravo to će se i desiti.
Međutim, pored liste linkova koji su adekvatan odgovor na vaš upit, Google će vam prikazati i Google My Business nalog lokacije koju ste tražili, ili pak lokacija na kojima možete dobiti usluge koje ste pretraživali. Ista je situacija sa pretragom Google Maps, klikom na neku lokaciju na mapi, otvara se Google My Business nalog, kartica koja prikazuje informacije o biznisu – lokaciju, radno vreme, adresu, kontakt podatke, adresu sajta, fotografije, recenzije… 

Šta je zapravo Google My Business? U pitanju je kao što sam Google kaže besplatan alat, lak za korišćenje, koji biznisima (i organizacijama) omogućava predstavljanje publici koja informacije traži kroz Google Search ili Google Maps.

Kako sve to funkcioniše? 

Sam profil na ovoj platformi pojavljuje se prilikom pretrage ključnih fraza na Google pretraživaču, bilo da korisnik pretražuje po nazivu biznisa ili po uslugama. Pokušajte na primer da potražite javnog beležnika ili neku sličnu delatnost na Google-u i on će vam ponuditi javne beležnike koji su blizu lokacije na kojoj se nalazite. Tu je i prilika za male biznise da dobiju prednost nad velikim kompanijama i biznisima, jer Google najpre izlistava lokacije koje su u vašoj blizini bez obzira na veličinu biznisa. Pokušajte i neke druge delatnosti, recimo salon nameštaja i videćete da ćete čak iznad plaćene pretrage i iznad spiska sajtova,dobiti mapu sa označenim lokacijama salona nameštaja u vašoj blizini i ispod nje Google My Business naloge tih salona. To je dakle, prva, udarna informacija na koju publika nailazi. 

Google-My-Business-gif-Salon-namestaja (1)

Vizual 1: Prikaz pretrage pojma “salon nameštaja” Izvor: Google

Lako je zaključiti da iako je u pitanju online alat, on i te kako ima veze sa offline kupovinom. Publika danas svakako istražuje online, pa bilo da vam je fokus na fizičkoj ili web lokaciji, Google My Business će pomoći da vas publika otkrije i da se nađete u top rezultatima pretrage, a samim tim povećate broj online i/ili offline poseta.

Pored toga, ovaj nalog će vam pomoći da informišete publiku o svim aktuelnostima. Na Google My Business nalog pored osnovnih informacija o lokaciji, sajtu, telefonu i slično, možete ažurno unositi i informacije o izmenama radnog vremena, specijalnim ponudama, popustima, novim uslugama, aktuelnim proizvodima jer se na nalogu pored teksta, mogu postavljati foto i video sadržaji. 

Važno je napomenuti da informacije treba redovno ažurirati, posebno u specifičnim situacijama kada se radno vreme menja. Svakako ne želite da nakon što kupac donese odluku da dođe kod vas, zatekne radnju zatvorenu uprkos tome što na Gogle My Business nalogu stoji drugačije radno vreme. 

Osim informacija i sadržaja koje sami biznisi ažuriraju i unose, na Google My Business nalogu nalaze se i ocene i recenzije korisnika usluge i kupaca. One utiču na poverenje publike. Prema istraživanju koje je sproveo Think With Google 88% korisnika veruje online recenzijama jednako kao ličnim preporukama.

Osim u slučaju malicioznih recenzija koji se mogu prijaviti, ne postoji mogućnost brisanja komentara. To je jedan od razloga poverenja publike, ali i veliki razlog da se svojim Google My Business nalogom bavimo, da smo u kontaktu sa svim korisnicima, da smo tu da rešimo problem i unapredimo korisničko isustvo. Od negativnih recenzija se ne može pobeći. Ako nisu na našem kanalu komunikacije, onda su sasvim sigurno na nekom drugom koji je van naše kontrole (forumi, grupe i slično). Nemojte ih se plašiti. Osluškivanje publike je dragoceno i može vam ukazati na prostore za unapređenja, kao i priliku da rešite pritužbe, ali i da ohrabrite pozitivne komentare. 

Pored svega navedenog, recenzije i ocene imaju veliki uticaj na SEO. Setimo se da smo rekli da je posao koji Google ima da korisniku prikaže najadekvatniji odgovor na njegov upit. Ocene i recenzije šalju Google algoritmu jak signal o tome da li određeni biznis treba preporučiti. 

Sekcija pitanja i odgovori na Google My Business nalogu posebno je korisna jer su sva pitanja kao i vaši odgovori vidljivi svima, što polako gradi neku vrstu Q&A liste koju korisnici mogu pretražiti i možda već tu saznati ono što ih interesuje. 

Da li je besplatno zaista besplatno? 

Spomenuli smo da je Google My Business besplatan alat. Dodatno, naići ćete na mnogo tekstova koji govore da je to način da potpuno besplatno dođete do rezultata na Google pretrazi, do “besplatnog marketinga”. Da li je besplatno zaista besplatno za početak zavisi od toga da li vrednujete svoje vreme. Ukoliko smatrate da je ono besplatno onda se spremite da uložite dosta vremena najpre u istraživanje, a potom i u postavku, sređivanje, ažuriranje, monitoring i komunikaciju na Google My Business nalogu. Pobrinite se i da naučite kako ćete pisati tekstove i objave na adekvatan način, kako da komunicirate sa publikom i odgovorite na pitanja i recenzije i kako da rešite nezadovoljstva ili nesporazume, a da ne dolijete ulje na vatru i ne razbuktate krizu. 

Trebaće vam i kvalitetne fotografije u odgovarajućoj rezoluciji. 

Jedan od koraka koji vas čeka nakon kreiranja naloga je i verifikacija. Google daje nekoliko načina za verifikaciju naloga. Sam proces nije komplikovan i potrebno je samo ispratiti korake na koje servis upućuje i popuniti sve potrebne informacije. 

Ukoliko vam se čini da je sve to besplatno, razmislite još jednom. Teško da postoje besplatne stvari. Google My Business zahteva resurse (vreme) i zahteva barem osnovno poznavanje marketinga i komunikacija.
Da li možete sami da brinete o njemu – najverovatnije je odgovor da.
Da li je besplatno – biće da je odgovor ipak ne. 

Možete odabrati i opciju da angažujete nekog da za vas kreira Google My Business nalog i podesi sve osnovne informacije i sadržaje, a da vi sami dalje preuzmete ažuriranje i komunikaciju. Tehnički ćete se snaći i sami jer i sam Google pruža informacije o potrebnim koracima i alat je lak za korišćenje. Ono što je ključno jeste da uspeh ne leži u tehničkim koracima, već u sadržaju, ažurnosti i uspešnoj komunikaciji. Za to je ipak potrebno i malo znanja.
Ukoliko predstavljate veliki biznis ili biznis čije se informacije često menjaju, ima mnogo dešavanja, aktivnosti, kampanja i slično, onda će i obim posla biti veći pa definitivno treba razmisliti o angažovanju nekog ko će to preuzeti i voditi na profesionalan način. 

Za razliku od društvenih mreža, Google My Business ne zahteva konstantno prisustvo i objavljivanje sadržaja. Dinamika aktivnosti zavisi od dinamike samog biznisa. Napomenuli smo da je pre svega važno da se sadržaji i informacije redovno ažuriraju. Na kraju, na svakoj društvenoj mreži otvaranje naloga je besplatno i one su lake za korišćenje, ali se u marketing ipak moraju uložiti neki budžeti. Donekle sličan slučaj je i ovde. 

Google Ads & Google My Business

Još jedna od mogućnosti je povezivanje Google My Business sa Google Ads nalogom. U tom slučaju, kada kreirate oglas na Google Ads platformi, pored teksta oglasa i dodataka koje odaberete prilikom kreiranja kampanje,  imaćete mogućnost da u ekstenzije uvrstite i vašu lokaciju. Ovo je vrlo praktično i korisno, pogotovo kod offline delatnosti. 

Na primer – ukoliko tražite odrađenu vrstu proizvoda,  recimo “hrana za mačke proizvođača x, sa opcijom y” i ako konkurišete za tu ključnu reč, pored teksta oglasa postoji mogućnost prikaza i linka do fizičke lokacije. Dovoljan je klik na link adrese da se prikaže lokacija na google maps i zatraži putanja do prodavnice.

Važan deo koji nam pruža ovaj alat jesu i izveštaji koji  stižu na mail svakog meseca, a mogu se pogledati i na samom nalogu.

Tako na primer možete odbiti informacije o broju osoba koje su pronašle vaš Google My Business nalog tokom meseca, kao i na koji način i pomoću kojih ključnih reči. Pored izveštaja o ključnim rečima koje su inicirale prikaz vašeg Google My Business naloga, izveštaj sadrži i akcije koje su korisnici preduželi. Tu možemo videti koliko je ljudi tražilo putanju do Vaše lokacije, koliko ih je kliknulo na telefonsku slušalicu i iniciralo poziv i koliko ih je posetilo vaš sajt.

Google-My-Business (1)

Vizual 2: Prikaz delova Google My Bussiness izvešaja, Izvor: Google My Business plaforma

Ovi uvidi su posebno korisni za prepoznavanje ključnih reči i dalju optimizaciju sadržaja i samog Google My Business naloga. 

Na kraju, bilo da odlučite da sami uložite vreme u svoj Google My Business nalog ili procenite da vam je potrebna pomoć, naš cilj bio je da ovaj alat prepoznate kao koristan i da počnete njime da se bavite.  Ukoliko smo u tome uspeli, podelite dalje tekst i drugima čijem poslovanju Google My Business može doprineti. 

Autori teksta: Milka Negrović i Branko Rodić