E-commerce je termin na koji ste verovatno naišli bezbroj puta do sada – ukoliko ste se na bilo koji način interesovali za online prodaju, istraživali online sadržaje ili čitali lokalne vesti. No, sve i da niste, postoji velika verovatnoća da ste koristili neku od usluga koju nam e-commerce pruža, bez znanja da se radi upravo o takvom načinu prodaje. 

U pitanju je jedan od onih termina koji svi prepoznaju, ali nisu do kraja sigurni šta tačno on predstavlja i/ili podrazumeva. Istina, najveći deo ljudi povezuje e-commerce sa online trgovinom, što je sasvim u redu. Ipak, e-commerce obuhvata daleko više stvari od prodaje, odnosno kupovine na internetu. 

Ovaj članak će vam dati kratak, ali sažet pregled ove opsežne teme koja zaista ima velikog uticaja na naš svakodnevni i poslovni život. Nakon što se upoznamo sa osnovama, ponudićemo vam detaljnu listu potrebnih stvari za izgradnju sopstvenog uspešnog e-commerce rešenja i trgovine na internetu.

E-commerce je proces kupovine i prodaje na internetu. U pitanju je aktivnost na koju je većina ljudi širom sveta u potpunosti navikla i koristi je svakog dana. U prilog tome govori i činjenica da je online trgovina već dostigla 20 odsto ukupne prodaje.

Naravno, to se nije dogodilo preko noći, ali se ipak desilo munjevitom brzinom ako uzmemo u obzir činjenicu da trgovina postoji od davnina. Ipak, prva online kupovina dogodila se 1994. godine i od tada ništa više nije bilo isto kao pre.

Ukoliko se pitate zašto je to činjenica, a ne samo još jedna smela i hrabra izjava koje ljudi često navode u svojim blog postovima – samo razmislite. Najjednostavnije rečeno, svet koji danas poznajemo i živimo ne bi mogao da funkcioniše bez e-commerca. Kako to?!

Kao što je pomenuto u uvodnom pasusu, e-commerce je mnogo više od kupovine i prodaje putem interneta, iako oni predstavljaju veliki deo njegove upotrebe i daleko se najviše povezuju sa njim. Dakle, pored trgovine, e-commerce podrazumeva i sledeće:

  • biznis ka potrošaču B2C
  • biznis ka biznisu B2B
  • potrošač ka biznisu C2B
  • potrošač ka potrošaču C2C
  • direktno ka potrošaču D2C
  • dropshipping
  • usluge pretplate
  • internet bankarstvo
  • online prodaja karata

Ova lista se nastavlja i svakodnevno proširuje. S obzirom na opseg proizvoda i usluga koje uključuje, e-commerce je neodvojivi deo svakodnevnih aktivnosti za značajan deo svetske populacije, bilo iz profesionalne ili privatne perspektive – ili oba.

Alibaba, Amazon, eBay, Shopify i Rakuten su neka od vodećih imena u svetu e-commerca, uz mnoge druge. Njihove usluge koriste milioni, a ujedno su omogućili zaposlenje stotina hiljada ljudi. Praktično možemo odabrati bilo koji termin iz rečnika digitalnog marketinga i možemo pronaći stručnjaka iz te oblasti koja je u korelaciji sa prodajom putem interneta. 

Da li je pravo vreme da pokrenete e-commerce za vaš biznis?  

Još 2012. godine bio je aktuelan blog koji se bavio pitanjem da li vlasnici preduzeća treba da se upuste u prodaju putem interneta. Još tada je, nakon poređenja prednosti i nedostataka, odgovor bio pozitivan. Dve godine kasnije bio je zapažen još jedan blog sličnog naslova, sa još jasnijim odgovorom – da. I tako smo došli do toga da 2018. godine skoro da nema nedostataka, već samo prednosti koje potvrđuju tezu da je biznisima neophodan e-commerce.  Sada, tri godine kasnije, naročito uz novi kontekst koji nam je donela pandemija – odgovor je više nego jasan.

Najbolje vreme da pokrenete e-commerce je upravo sada. Bez obzira koja je godina. Činjenica jeste da to što smo u 2021. znači da već postoji konkurencija u gotovo svim sferama online prodaje – ali to nije razlog da odustanete. 

Statistika govori da je online prodaja u stalnom porastu od samog početka. Štaviše, predviđa se da će se taj trend nastaviti još većim tempom, pa će tako imati neizbežan i snažan uticaj na budućnost poslovanja uopšte.

I samo da naglasimo, sve ovo se dešavalo pre nego što je korona virus zavladao svetom. Pandemija je utica na sve sfere života, pa tako i online trgovinu. Između ostalog, to je imalo razarajući efekat na 99 odsto svih klasičnih prodavnica i dugi niz usluga. Hajde da vidimo šta se dešava sa e-commercom od početka pandemije?

E-commerce tokom pandemije korona virusa

Iako pandemija još nije gotova, a njeni efekti se i dalje prate i izračunavaju, postoji nekoliko oblasti u kojima je statistika jasna. Jedan od njih je svakako e -trgovina, gde su brojke zapanjujuće. Osim preduzeća koja se odnose na putovanja, aktivnosti vezanih za slobodno vreme, sport ili svečanu odeću – ostali biznisi u e-commerce sferi drastično rastu. 

S obzirom na to da je pandemija još uvek u toku, zvanične statistike tek treba da budu objavljene na globalnom nivou. Međutim, dostupni brojevi pokazuju dramatičan rast prodaje putem interneta. Na osnovu njih, može se sa sigurnošću pretpostaviti da se sličan trend nastavlja i u drugim delovima sveta.

Ne samo da ovo menja odnos između prodaje u  klasičnim prodavnicama i maloprodaje na internetu, pandemija korona virusa će verovatno ostaviti dugoročne efekte na e-commerce uopšte. To je zbog toga što je već izazvala promenu u ponašanju potrošača. Na primer, učešće starijih generacija u kupovini putem internet se u proseku gotovo udvostručilo, upotreba kreditnih kartica za online plaćanje veća je nego ikada ranije. Pored toga, naglo je porasla upotreba aplikacija za online naručivanje i prodaju.

Šta vam je potrebno kako biste pokrenuli uspešni e-commerce za svoj biznis?

Izgradnja pouzdane i trajne online trgovine slična je izgradnji bilo kojeg poslovnog ili dugoročnog odnosa. Osnovni preduslov je biti potpuno iskren u pogledu onoga što vi/ vaš proizvod/ usluga zastupate, kome to nudite, te negovanje komunikacije kroz sve faze vaše interakcije.

Drugim rečima, jezikom biznisa, to su:

  • proizvod koji se traži
  • dobro osmišljena marketinška kampanja,
  • jasno određena ciljna grupa
  • pedantno napisan poslovni plan, kao i kapacitet i volja za njegovu izmenu ukoliko bude potrebno
  • iskrena volja i pružanje i negovanje besprekornog korisničkog iskustva od početka do kraja

Kad bolje pogledate, ove tačke su univerzalne za bilo koji posao. Dakle, koji je glavni pojam koji razdvaja online poslovanje od tradicionalnog? Odgovor je prilično jasan, e-commerce veb-sajt. 

Koja vrsta veb-sajta bi bila najbolja za vašu online trgovinu? Ovog puta odgovor nije tako lak, a pravi izbor zavisi od prirode i veličine vaše e-commerce ponude. Pre nego što pređemo detaljnije na vrste veb-sajtova za e-commerce, hajde da objasnimo preduslove koje svi oni moraju da ispune: besprekornu funkcionalnost, jednostavnost upotrebe, fokusiranost na korisničko iskustvo i bezbednost. Sve su to karakteristike dobro dizajniranog i kvalitetnog veb-sajta, jednog od osnovnih preduslova za uspeh vašege online prodaje.

Vrste e-commerce veb-sajtova

Prepoznajemo tri opcije za e-commerce veb-sajt:

1. CMS 

U pitanju je tzv. content management system, kao što su Drupal, Joomla i, kao najpoznatiji u grupi – WordPress. Oni omogućavaju vlasnicima preduzeća direktnu kontrolu nad svim sadržajima koji se nalaze na njihovom veb-sajtu. Osim toga, CMS veb-sajtovi potencijalno sadrže širok spektar funkcija, tema i plugin dodataka koji omogućavaju stvaranje atraktivnog i funkcionalnog veb-sajta za e-commerce.  

Iako je upravljanje sadržajem na CMS veb-sajtovima jednostavno, potrebno je vreme i stalna pažnja. S obzirom na to, oni su obično prvi izbor za one online prodavnice koje sadrže mali broj artikala i čije se proširenje i ažuriranje mogu izvršiti brzo. S druge strane, pošto su uglavnom otvorenog koda, CMS website-ovi su skloniji bezbednosnim pretnjama.

2. E-commerce platforme

Platforme kao što su Shopify, BigCommerce, Magento i Woo Commerce pružaju vlasnicima biznisa prostor da ponude, promovišu i prodaju svoje proizvode ili usluge uz mesečnu nadoknadu. To mogu biti software as a service (SaaS), platform as a service (PaaS ) ili lokalne platforme. SaaS i PaaS su više namenjene e-commerce početnicima i manjim biznisima, dok su ostale više usmerene na srednje i velike biznise sa iskustvom u sferi online prodaje. 

U poređenju sa CMS -om, e-commerce platforme nude bolju sigurnost i oslobađaju vlasnike preduzeća od potencijalnih problema sa serverom i hostingom. Međutim, oni pružaju manje mogućnosti prilagođavanja i često postaju skuplji od hostinga sopstvenog veb-sajta za biznise koja nude veliki broj proizvoda ili usluga.

3. PHP okruženje

Kada je u pitanju ova vrsta arhitekture veb-sajta, vodeći su Codelgniter, Sympfony, a najpopularniji i najkorišćeniji je svakako Laravel. Kao što sam podnaslov otkriva, u pitanju su PHP kodirane stranice. Takođe, izgradnja veb-sajta uz pomoć ovih radnih okruženja zahteva prolazak kroz čitav proces razvoja veb-sajta.

Imajući to u vidu, jasno je da je za održavanje ovakvih e-commerce rešenja neophodan programer. Iako vlasnici biznisa to ponekad vide kao nedostatak, poverenje u proces kreiranja i održavanja website-a u rukama profesionalca može doneti samo dugoročnu korist vašem biznisu. 

To je upravo jedan od glavnih razloga zbog čega se velika preduzeća za online trgovinu odlučuju za e-commerce rešenja u PHP-u. Druge prednosti su: beskrajna skalabilnost, visok nivo sigurnosti, prilagođavanje i fleksibilnost. I na kraju, uz redovno ažuriranje ne ugrožavaju stabilnost veb-sajta, što nije uvek slučaj sa CMS -om i pomenutim platformama za e-commerce.

Umesto zaključka

Nadamo se da sada imate bolju ideju o tome šta je e-commerce i šta vam je potrebno za pokretanje online trgovine za vaš biznis. Stavite sa strane sve druge ideje, fokusirajte se na pokretanje e-commerca i pripremite se za uspeh. Rado ćemo vam pružiti podršku na tom putu i staviti vam na raspolaganje naše bogato iskustvo u ovoj oblasti – kontaktirajte nas!