Šta sve čini brend
Česta je zabluda da brend čine samo naziv i logo. Brend je zapravo neopipljiv i čini ga više elemenata. Pored toga što neko od vas kupi, imena i logotipa, brend čine iskustvo, percepcija i emocije koje doživimo svaki put kada dođemo u dodir sa priozvodom ili uslugom.
Zamislite situaciju da ste otišli u neki poznati hotel na dobrom glasu. Viđali ste ga na društvenim mrežama, nalazile su vas plaćene reklame, sretali ste se u medijima. Na osnovu svega toga stekli ste u svojoj glavi određenu sliku brenda tog hotela, pa odlučili da izdvojite (od usta) priličnu sumu novca da ga posetite.
I evo vas – sa punim koferom i punim srcem pred hotelom. Mesta za parking nema, ali u redu je, možete parkirati i malo dalje, neće vam to kvariti raspoloženje. Na recepciji vas dočekuje usiljeno ljubazna osoba koja više puta prekida razgovor sa vama da bi odgovorila na telefon koji stalno zvoni. Nekako dobijate ključ i sami odlazite do sobe uz preispitivanje da li vam je bilo potrebno sve što je u koferu.
Klima ne radi trenutno, ali će ubrzo doći neko da je popravi, dok se vi do tada možete okrepiti u restoranu na prvom spratu. Bogme i hoćete, ovo je sad već stresno. U restoranu shvatate da ćete se vi možda i osvežiti, ali da će vam račun sa tim cenama, potpuno uvenuti….
I da ne nastavljam dalje, ona slika koju ste sa početka imali o brendu hotela, u vašoj glavi se već menja.
Iskustvo koje ste doživeli nije prijatno
Percepcija hotela nije u skladu sa vašim očekivanjima.
Emocije koje osećate nisu pozitivne.
A logo i naziv hotela su isti – odlični su. Samo što sada kada vidite taj logo, nemate istu sliku brenda kao pre kontakta sa njim. U vašoj glavi se sve to promenilo, a vaša glava je mesto gde brend živi.
Ukoliko ste i sami vlasnik brenda ili je neki brend vaša odgovornost, ovo je momenat da se podsetite da je brend mnogo više od onog što vi definišete kroz vizuelno i komunikacijski opipiljivo.
Elementi brenda
Sada kada smo shvatili kuda ova priča vodi, pozabavićemo se elementima brenda, odnosno svim onim što utiče na sliku brenda u glavama (potencijalnih) korisnika.
Nakon mnogo edukacije, istraživanja i projekata na temu izgradnje brenda, moj izbor je pao na sledeći prikaz elemenata jednog brenda. Napomena je da ponekad radimo sitne izmene, zavisno od industrije, ali je generalno sve na šta treba obratiti pažnju tu.
Kao što i sami vidite, mnogo je tu elemenata od kojih se neki definišu jednokratno i traju dok se ne donese odluka o rebrendiranju. Upravo te elemente realizujemo sa našim klijentima.
Dodatno, dobra praksa je razvoj brend strategije kao dokumenta koji svim budućim marketarima koji će brinuti o vašem brendu pokazuje jasan smer u kome treba da razvijaju i dalje grade brend. Najgora opcija je kada dozvolimo da promene u timu dovedu do toga da se brend ne gradi na postavljenim osnovama ili još gore, kada nemamo nikakve osnove pa brend okrećemo kako vetar trendova duva.
Kada nemamo kontinuitet brenda i kada svi elementi nisu usklađeni, nema izgradnje jakog brenda, što znači da nema trajanja, nema prostora za povećanje cene koje će biti prihvaćеno od strane publike, nema lojalnosti, nema stabilnosti poslovanja.
U praksi nailazimo na situacije u kojima je definisan samo vizuelni identitet, ili čak ni toliko, pa nam je prava poslatica da se uključimo u projekat i uradimo čudo koje uvek obraduje klijente. Nije dovoljno da vaš brend izgleda bolje nego influenserka na Instagramu, već je potrebno da ga gradite na način da izazove emociju zbog koje će se kupci odlučiti za njega i (p)ostati mu verni.
Postoji i deo koji je na samim brendovima i koji se tiče ostalih segmenata poslovanja poput isporuke, usluge, prostora i slično. To samo pokazuje koliko je izgradnja brenda posao svih zaposlenih, ne samo brend ili marketing sektora ili vlasnika.
Pošto sam prilično sigurna da želite da vaš brend bude percipiran na način da ga ljudi žele, a sigurna sam i da mnogi od vas ne znaju šta im je potrebno, uvek možete da nam se javite za konsultacije. Tu je i sajt sa jednostavnim objašnjenjima koja će vam pomoći da razbistrite šta vam je potrebno i primerima nekih od projekata.
Javite nam se da zajedno gradimo snažne brendove.