U oktobru 2020. Google je lansirao novu verziju najpopularnijeg alata za praćenje i analizu saobraćaja web sajtova – Google Analytics 4 (GA4). Stari model analitike (Google Universal Analytics) završava sa radom od 1. jula 2023. godine, te nakon ovog datuma prestaje praćenje i analiza podataka na staroj verziji. Stari podaci će biti arhivirani i dostupni narednih 6 meseci.

Kako analitika funkcioniše?

Osnovni zadatak analitike jeste da prikuplja i analizira podatke o ponašanju posetilaca web sajta, a neki od podataka koje možemo analizirati su:

  • Broj posetilaca u određenom vremenskom periodu i njihova struktura (da li su stari ili novi posetioci)
  • Geografska lokacija posetilaca
  • Informacije o izvoru saobraćaja sa kog su posetioci došli na sajt (npr Google reklama)
  • Vreme provedeno na sajtu – kada su naši korisnici najaktivniji
  • Koje uređaje koriste
  • Podaci o njihovim interesovanjima
  • Podaci i posetama stranica sajta i prosečnom sadržavanju
  • Praćenje i merenje konverzija – na primer, prijave na newsletter, prodaja

Kako radi GA4?

Zasigurno je da će nova verzija analitike nastaviti da izvršava ove zadatke ali na malo drugačiji način. GA4 fokus stavlja na prikupljanje podataka o događajima (events), što pruža detaljnije praćenje i analizu korisnika na web sajtu. Moguće je praćenje klikova na određenu dugmad, pregledi proizvoda, pregled video datoteka, praćenje preuzimanja fajlova i slično. 

Važan segment je usklađivanje podataka na više platformi kao što su web sajtovi i mobilne aplikacije što znači da je omogućeno praćenje korisnika na svim kanalima u okviru jedne celine. Google Universal Analytics je bila fokusirana na praćenje saobraćaja web sajtova.

Google Analytics 4 pružiće bolju integraciju sa Google Ads, gde je omogućeno detaljnije praćenje korisnika koji dolaze sa plaćene promocije na Google Search i Google Display mreži, kao i koji oglas je dao bolje performanse i kako se korisnici ponašaju nakon klika na oglas.

 

Moćna kombinacija za detaljnu optimizaciju – GA4 i veštačka inteligencija

Kako je upotreba veštačke inteligencije (Artificial Intelligence) sve prisutnija, Google je u svoju novu verziju alata za praćenje primenio i AI uz pomoć machine learninga, s ciljem da korisnicima pruži što bolje i naprednije funkcionalnosti kao i bolje razumevanje ponašanja korisnika na web sajtu ili aplikaciji. 

Upotreba veštačke inteligencije otvara mogućnost za detaljnije, tačnije i automatizovano prikupljanje i analiziranje podataka tako što će moći da pruži predloge za optimizaciju na osnovu prikupljenih informacijama o interesovanjima i ponašanju korisnika u okviru web sajta ili aplikacije.

Zašto je važno preći na GA4 pre 1. jula?

Kao što smo rekli, GA4 se razlikuje od svog prethodnika, te nije moguće potpuno migriranje prikupljenih podataka u novu verziju. Nova verzija donosi novi interfejs sa kojim je potrebno detaljno se upoznati kako bi se najbezbolnije nastavilo praćenje i izveštavanje o prikupljenim podacima. 

Veoma je važno pripremiti se na veliku promenu koja sledi nakon 1. jula, što iziskuje testiranje i otklanjanje grešaka koje će dodatno biti otežano ukoliko se čeka zadnji dan za prelazak na novu verziju, zbog nedostatka istorijskih podataka pomoću kojih je moguće poređenje i dodatna optimizacija izveštavanja.

Iako prelazak na GA4 deluje veoma izazovno, izbegavanjem ili odustankom od migracije gube se mnoge funkcionalnosti koje GA4 nudi.  Uz to, dodatno se otežava praćenja i analiza posetilaca i kreiranje ciljne grupe zbog nedostatka podataka o publici koja posećuje sajt ili aplikaciju nakon što Universal Analytics prestane sa radom.

Ukoliko Vam je potrebna profesionalna podrška pri ovom procesu, ili oglašavanju Vašeg biznisa na Google platformama, budite slobodni da nas kontaktirate, a mi ćemo se potruditi da zajedničkim snagama dođemo do najboljeg rešenja.