Da li i vi imate utisak da, skrolajući kroz beskonačan news feed, sve češće bivate zapljusnuti morem sadržaja koji je tu samo da postoji. Da bude objavljen. Neko ga je kreirao ne bi li zadovoljio algoritam, objavio “nešto” čisto da bi nalozi na mrežama bili aktivni – bez plana, cilja, niti ideje o tome – šta mu je svrha? Koju poruku prenosi? Koju vrednost daje? 

Verujemo da ovaj fenomen možemo nazvati – digitalni larpurlartizam

I dok je larpurlartizam kao umetnički pravac iznedrio imena kao što su Gutav Flober, Šarl Bodler i Oskar Vajld, čiji su doprinos i svrha u književnosti nesporni – postavlja se pitanje: da li je u redu kreirati sadržaj radi njega samog? 

Odgovor je – zavisi ko ga kreira, odnosno u čije ime i sa kojim ciljem? Ukoliko je taj sadržaj deo marketinških aktivnosti, neophodno je da svoj doprinos u ostvarivanju poslovnih ciljeva. Ovde ne mislimo samo na direktnu prodaju. Poslovnim ciljevima doprinosi i prepoznatljivost brenda, izgradnja odnosa sa zajednicom, jačanje imidža brenda…

Kako da znate da već praktikujete digitalni larpurlartizam?

Ukoliko sadržaj kreirate i objavljujete zato što:

– svi to rade

– morate nečim da popunite nalog

– lepo izgleda na feed-u

– trend je i slično.

… Velika je verovatnoća da ga već uveliko praktikujete.

Ali, zašto pravimo sadržaj bez svrhe?

Postoje dva dominantna razloga zašto brendovi i biznisi upadnu u zamku kreiranja sadržaja koji je sam sebi svrha: 

  1. Kvantitet VS kvalitet / Strah od “tišine”
    Ne možete da se otrgnete osećaju da „stalno mora nešto da ide“. Umesto strateški potkovanih objava koje imaju jasan cilj, kreirate bujicu objava koje liče jedne na druge, sve su po istom šablonu i u moru sličnog sadržaja na mrežama – ne ostavljaju trag. Ovakav princip često vodi vodi ka guljenju fokusa, promašivanju ciljne grupe, i dugoročno, urušavanju slike brenda.
  2. FOMO efekat trendova
    Strah od propuštanja TikTok izazova ili aktuelni Instagram reels efekata stvara presiju da ispratite i isprobate sve što je „u trendu“. Problem nastaje kada trend nema ama baš nikakvu vezu sa vrednostima brenda (što je najčešće i slučaj) a često mu može naneti i štetu.

Svi se sećamo objava izvesnog brenda koji je objavio video gde nekoliko zaposlenih (izazovno) igra, dok njihov nadređeni sve to sa uživanjem posmatra “ispod oka” – uz ispis koji je išao u smeru traženja povišice. Video je izazvao veliku pažnju zajednice i ubrzo je obrisan, ali je šteta u tom trenutku već bila učinjena.

Ovakvih primera ima zaista mnogo. Nepregledan niz funny videa koji možda i izmame (o)smeh od srca, ali ne prenesu poruku niti nude vrednost pratiocima. Iako vam se možda čini da ste na pravom putu jer, kratkoročno, imate engagement – ovakve objave dugoročno mogu da budu pogubne za percepciju brenda, da naruše kredibilitet ili da priču odvedu daleko od onoga što je važno.

Zašto reći NE digitalnom larpurlartizmu?

Sa jedne strane, kreiranjem sadržaja koji je sam sebi svrha na dobrom ste putu da svojoj ciljnoj javnosti pružate sve manje vrednosti i time polako, ali sigurno, gubite njihovo poverenje i bivate sve manje relevantni.

U isto vreme, ukoliko svi kreiramo sadržaje po istom šablonu – gubimo na autentičnosti i teško nam je da se izdvojimo od konkurencije, a još manje da budemo jedinstveni. A posmatrano kroz prizmu budžeta i troškova – protraćili ste resurse ulagajući vreme i budžet u nešto što ne doprinosi vašem biznisu, a često i šteti.  

Kako to učiniti?

Kako bismo vam omogućili da budete sigurni da ne kreirate sadržaj koji nema vrednost niti cilj, pripremili smo kratku listu koraka i pitanja koji će vam za proveriti pre kreiranja i objavljivanja postova:

  1. Postavite pitanje „Zašto?“ pre svake objave:
    Krenite od toga šta želite da postignete – da podignete svest ciljne grupe o brendu/proizvodu/usluzi, da ih informišemo o nečemu, edukujete, negujete odnos sa zajednicom, ostvarimo saradnju/prodaju?
  2. Definišite vrednost za publiku
    Svaka objava mora dati neku vrednost: da edukuje, inspiriše, informiše ili zabavi – ali uvek skladu sa brendom i poslovnim, odnosno komunikacionim ciljevima
  3. Pažljivo i pametno birajte trendove
    Trend je dobar samo ako “radi za vas”, a prvi preduslov je da ga možete prirodno i autentično povezati sa vašim brendom.
  4. Mislite o dugoročnim ciljevima, a ne o broju lajkova
    Bolje je imati nekoliko strateški postavljenih objava u mesec dana, nego 15 generičkih ili puko estetskih objava koje jedino služe skupljanju lajkova.

Da rezimiramo

Digital nije tu da bi se „popunjavao feed“. Sadržaj je sredstvo za komunikaciju, građenje odnosa i pozicioniranje brenda. I on umnogome utiče na to kako će vas drugi percipirati – bilo da vi razmišljate o tome ili ne. Publika ne nagrađuje kvantitet, već relevantnost, smislenost i autentičnost. A algoritmi, koliko god zahtevno delovali, na kraju uvek favorizuju sadržaj koji ljudima zaista daje vrednost. I zato, pre nego sledeći put objavite nešto na društvenim mrežama, zastanite i proverite – koju vrednost to donosi vašoj ciljnoj grupi, a koju vašem brendu. Ukoliko nemate jasan odgovor na oba pitanja – možda je bolje ne objaviti ništa u tom trenutku, nego upasti u zamku digitalnog larpurlartizma.