Zabavno je biti marketar u 21. veku.  

U vremenu stalnog i sve bržeg tehnološkog napretka, u kome postoji bezbroj kanala i platformi za targetiranje i dostizanje globalne publike, reklamna industrija nikada nije imala više alata u svom poslovnom arsenalu. Digitalni marketing je bio na čelu tog novog tehnološkog talasa. Za razliku od svojih tradicionalnih „analognih“ kolega koji su čvrsto ukorenjeni u fizički svet robusne logistike, troškova proizvodnje i sporih i postepenih inovacija, digitalni marketing poseduje i fleksibilnost i ekonomičnost da brzo usvoji najnovije tehnološke iskorake u svoju strategiju. Čini se, da gotovo svakodnevno nailazimo na neku novu, odvažnu kampanju koja na inovativan način koristi vrhunsku tehnologiju.

Ipak, jedna stvar koja ostaje konstantna u svetu marketinga, od prvog natpisa na zidu, pa sve do tehnoloških previranja poslednjih godina, jeste suština. Bez obzira na kreativnost, inovativnost, društvene ili bilo koje druge odlike, marketinška strategija je dobra jedino kada je od koristi klijentu. Pošto se marketari takmiče ko će među prvima da iskoristi moć najnovijih tehnoloških trendova, i dalje je bitno da postavimo jedno jednostavno pitanje: da li smo inovativni zbog same inovacije ili naša inovacija donosi rezultate?

Kao novonastalo područje tehnologije sa impresivnim stopama usvajanja i dinamičnim tempom inovacija koje nas guraju dalje u naš svakodnevni život, polja virtuelne (VR) i proširene realnosti (AR) su idealna za ispitivanje mogućnosti i zamki po pitanju inovacija u današnjem digitalnom marketingu.

VR & AR osnove

Pre nego što pređemo na složenije delove ove materije, brzo ćemo se podsetiti osnovnih znanja. Virtuelna realnost (VR) je termin koji označava simulirano iskustvo postignuto tehnološkim sredstvima, najčešće kombinacijom softvera i VR naočara. VR poput onog koga znamo postoji već više od pola veka, ali je poslednjih godina postao dostupniji na potrošačkom tržištu kako je tehnologija postajala pristupačnija i naprednija.

Zbog prilično robusnih tehničkih zahteva (kao i nastalih troškova), VR nije najpovoljnija marketinška platforma – kako sa strane marketara, tako i sa strane potrošača. Ipak, s obzirom na to da je broj vlasnika VR naočara rastao iz godine u godinu, ovu publiku je teško zanemariti jer otvara široko polje za kreativnog marketara. Osim toga brendirane kartonske VR naočare bile su vrlo popularan poklon na događajima pa je to pojačavalo efekat korišćenja ove tehnologije. Manje zahtevna (uslovno rečeno), “rođaka” VR-a, proširena realnost (AR), nije dovoljno uzela maha, u odnosu na to koliko je obećavala. Ne bismo trebali da idemo dalje od Pokemon Go-a, globalne ludnice koja je došla preko noći i uspela, čini se, da održi kolektivnu pažnju čovečanstva većim delom 2016. Godine.

AR je interaktivno iskustvo u kome se okruženje u stvarnom svetu poboljšava digitalnim informacijama, koje prekrivaju i obogaćuju to okruženje kada se posmatra kroz određeni uređaj. Za razliku od VR-a, AR uglavnom ne zahteva veliku opremu – obični pametni telefon je često sve što vam je potrebno. Zahvaljujući svojoj izvesnoj pristupačnosti, AR je već postao uobičajen u raznim oblastima, od zabave i obrazovanja do medicine i građevinske industrije. A sudeći po nedavnim dešavanjima, zabava tek počinje.

Zašto volimo VR (i AR)

Koliko ste već puta čuli misao: marketing se bavi pričanjem priča (storytelling)? Potencijal kanala koji je dizajniran da unapredi isukustvo naše deljene stvarnosti, morao bi posedovati nešto posebno da bi njegova upotreba bila opravdana. I to sa dobrim razlogom. VR i AR nam mogu pomoći da ispričamo upečatljive priče, koje ostvaruju interakciju sa publikom na nov i jedinstven način koji je savršeno usklađen sa brendom.

Sada ćemo razvrstati ovu rečenicu na njene ključne aspekte, od kojih svi oni doprinose uticaju kampanje:

  • upečatljive priče – naša upotreba VR i AR-a mora imati smisla, kako bismo ostvarili dodatnu vrednost i drugačiju perspektivu pripovedačkog iskustva. Upotreba nove tehnologije je u redu, ali vrlo lako može da propadne ako je u pitanju isključivo sopstveni cilj.
  • interakcija sa publikom – kao i sa bilo kojom drugom vrstom promocije, moramo razumeti senzibilitet naše ciljne publike. VR i AR imaju dodatnu dimenziju novih medija koji nisu najprikladniji za svaku situaciju, te moramo posebno da imamo na umu kontekst i ton naših priča. (detaljnije o tome malo kasnije u tekstu)
  • nov i jedinstven način – neophodno je da budemo inovativni samo jednom, tako da je bolje da to učinimo odmah! VR i AR nam nude mnogo prostora za kreativnost i mi bismo tek trebali u potpunosti da istražimo njihov kreativni potencijal.
  • usklađenost sa brendom – doslednost tona u odnosu na osobenost i ličnost klijenta i opšta poruka su stvar sveukupnog pripovedanja, ali s novom tehnologijom lako je zaokupiti pažnju i iskoračiti iz te ličnosti. Moramo se zapitati ne samo kako je najbolje da uskladimo novi kanal komunikacije sa klijentom, već i da li je taj kanal uopšte pogodan za klijenta.

Neophodni su vam primeri? Pa, postoji mnogo slučajeva o kampanjama koje su uspele da naprave plan za savršenu simbiozu priče, medija i brenda, ali mi nećemo da izdvajamo favorite. Fenomenalna stvar u ovim kampanjama je raznolikost načina na koji su koristili tehnologiju za stvaranje privlačnih iskustava i tako nam obećali uzbudljivu budućnost u sferi digitalnog marketinga.

Druga strana medalje

Do inovacija se nikada ne dolazi bez rizika. Uloga VR i AR-a u strategijama digitalnog marketinga još uvek se testira i razmatra a pozitivni rezultati nisu zagarantovani. Kao i uvek, počinjemo sa finansijskim razmatranjima. Razvoj kampanje zasnovane na VR i AR-u zahteva značajno vreme i resurse. Pre nego što odlučimo da uložimo te resurse, moramo se zapitati da li imamo u vidu najvažnije interese našeg klijenta. Drugim rečima, da li promovišemo klijenta ili promovišemo tehnologiju?

Naravno, čak i ako su sve ostale stvari na mestu, priča ne mora nužno imati interakciju sa publikom. Kontekst je bitan, ali ponekad priča uputi pogrešnu sliku u javnost, uprkos našim najboljim namerama. Iz profesionalne ljubaznosti nećemo imenovati bilo koga. Ok, ok, možda samo ovaj slučaj.

Hajdemo filozofski

Pravi marketari su kreativni i vragolasti. Kao takvi, uvek će osećati poriv za inovacijama i želju za istraživanjem neotkrivenih teritorija. Koliko god da tražimo prilike koje oslobađaju našu maštu i donose nove i uzbudljive mogućnosti, moramo da damo sve od sebe da izbegnemo zamku samozadovoljstva. U marketingu kreativnost nikada ne bi trebala da bude glavni cilj, već samo sredstvo kojim ostvarujemo komunikacijske ciljeve klijenta.

VR i AR, kao i svaka druga inovativna tehnologija koja se koristi u svrhe promocije, nisu sopstvena nagrada – oni su samo sredstvo za pripovedanje i stvaranje iskustva. Kao takvi, oni su vredni samo ako su ugrađeni u digitalnu strategiju i marketinšku strategiju u celini, koja je sama informisana poslovnim planom klijenta i usmerena ka njegovoj realizaciji.

Nove tehnologije nose ogroman marketinški potencijal. U doba preopterećenosti informacijama i sve manjim rasponom pažnje, mogućnosti da ispripovedamo zadivljujuću priču i da dopremo do kolektivne svesti publike su izuzetno dragoceni. Inovativna tehnologija koja je usklađena sa svim ostalim aspektima digitalne marketinške strategije može biti veoma moćno oružje u rukama onih koji znaju da je iskoriste.

Ako želite da istražite marketinški potencijal ovih i drugih inovativnih tehnologija za vaše poslovanje, slobodno nam se javite.