Neki brendovi ulažu većinu svog profita i energije u kreiranje sadržaja i reklama na društvenim mrežama.  Sa druge strane, neki od njih ulažu 0$ u svoje reklame na društvenim mrežama, a ipak spadaju red najuspešnijih kompanija na svetu. Kako je to moguće? Šta je toliko različito u njihovim digitalnim strategijama? Neke od ovih kompanija objavile su da napuštaju društvene mreže. Neke druge nikada zvanično nisu ni imale nastup na njuma. Dok je za neke čak tačno i to da u marketing formalno ne ulažu ni jedan jedini dolar. 

Ključna stvar je što svi ovi brendovi postavljaju svoje potrošače na prvo mesto, posebno kada su u pitanju društvene mreže i fokusiranje na brendirani sadržaj. U ovom članku, otkrićemo vam koja je tajna marketinške strategije ovih kompanija i šta se to krije iza marketinške strategije kompanija koje ne ulažu novac u društvene mreže ili koje uopšte nemaju marketinške strategije. 

Kakva je njihova social media strategija?

Verovali ili ne, u današnjem vremenu društvenih mreža kada se brendovi bore da kreiraju sadržaj, promovišu ga i prate reakcije pratilaca, jedna od najvrednijih kompanija na svetu nikada nije objavila Fejsbuk post. Kada razmišljate o dobro poznatom brendu kao što je Apple, verovatno biste pretpostavili da je on i te kako prisutan u društvenim mrežama. Kako je kompanija uspela da kreira nešto poput kulta od svog brenda, većina vas bi pomisila da Apple ima veliki tim koji kreira sadržaj za društvene mreže, nekoga ko odgovara na komentare kupaca i pokušava da ostane relevantan u u ovoj sferi.. 

Ali kada stvarno proverite njihove Fejsbuk ili Tviter naloge, videćete da ih imaju – ali da nikada nisu ništa objavili na njima. Kako kompanija može ovako uspešno da “zanemari” društvene mreže koje neki zovu marketingom budućnosti? I koja je onda njihova digitalna strategija? 

Većina brendova koristi društvene mreže da uveća svoju vidljivost i svest ljudi o svom brendu. Apple to ne mora da radi jer su svi bar jednom čuli za Apple. Štaviše, oni svake godine kreiraju toliko buzz-ova oko svojih launch događaja da ljudi danima čekaju u redovima ispred njihovih prodavnica kako bi kupili njihov najnoviji proizvod. I onda sav taj sadržaj priča priče koje korisnici kreiraju i dele na svojim nalozima. Posle svega, nevidljivost kompanije Apple na društvenim mrežama je jednim delom zato što ova kompanija ima čitavu “armiju” lojalnih korisnika koji stvaraju sadržaj za njih, takozvani user-generated content (UGC). Upravo zbog toga Apple ne mora da “tera” bilo koga da kupuje kompanijske proizvode jer je jasno da njihovi korisnici to već rade za njih.

Prisustvo kompanije Apple na društvenim mrežama je očigledno kroz zarađene (earned) i neplaćene medije, te bi za nju plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama bilo samo isto ono što rade i svi njeni konkurenti.  Možemo da primetimo da je sve više brendova koji rade ovo isto. Bilo da imate pozitivno ili negativno mišljenje o njima, svako od vas je čuo za kompaniju Tesla. Uprkos svemu, Tesla je jedina auto-kompanija koja ne troši novac na reklamiranje putem društvenih mreža. 

Brand Total je objavio istraživanje u kome se bavio pitanjem reklamiranja kompanija automobila preko društvenih mreža. Istraživanje je obuhvatilo kampanje društvenih mreža auto-kompanija Toyota, BMW, Ford, Audi, Honda i mnogih drugih, uključujući i Teslu. Zaključak do koga su došli je da se kompanija Tesla izdvaja od svih drugih po tome što ne investiraju u ovu vrstu reklamiranja. Sa druge strane, podaci govore da kompanija Toyota troši 62 posto od svog budžeta na reklamiranje na Fejsbuku, a kompanija Porše troši 14 posto od tog budžeta na Fejsbuk (ali zato 47 posto ide na YouTube). Kompanija Tesla svoju marketing strategiju postiže tako što ima dva miliona organic engagement-a, većinom na Instagramu (55 procenata), ali i na Tviteru (11 procenata). Samo Mask ima 26 miliona pratilaca na Tviteru

Sa nepostojećim budžetom za reklame, kompanija Tesla je obezbedila mesto u istoriji auto-marketinga tako što je poslala električni automobil Tesla u svemir. Dok je lansiranje automobila bio jedan od najdramatičnijih trenutaka koji se emituju uživo, ovaj live stream je izazvao najveći mogući boost za Maskovu kompaniju električnih automobila. Ne manje važan, društveni buzz ovog događaja bio je pozitivan jer su mnogi posmatrači bili veoma uzbuđeni da vide kako se Amerika ambiciozno vraća u svemir. A kompaniji je, što svakako treba pomenuti, ovaj potez doneo organic engagement, PR razgovore i word-of-mouth.  

Takođe, u prilog svemu tome ide i činjenica da Mask aktivno koristi svoj Tviter nalog i odgovara na pitanja i nedoumice kupaca Tesla automobila, najavljuje neke nove osobine automobila i šali se sa pratiocima. Radeći to, on (i kompanija) stvaraju zajednicu pratilaca koja će i sama da širi brand content. Treći i najkontraverzniji primer drugačije strategije društvenih mreža vezan je za kozmetički brend LUSH. Njihova nedavna šokantna najava počela je ovako:

 “Umorni smo od borbe sa algoritmima i ne želimo da plaćamo da bismo se pojavljivali u vašem News Feed-u.”

U jednom potpuno digitalnom društvu, gde su društvene mreže ključno marketinško sredstvo za brendove, ovo je bio jedan odvažan potez uspešnog kozmetičkog brenda. LUSH insistira da ostane zajednica (community) – ne samo na društvenim mrežama. Ovaj smeli čin je nešto što takođe odražava vrednosti brenda jer LUSH ima snažnu istoriju zalaganja za socijalna, politička i pitanja zaštite životne sredine. O značaju brend aktivizma samo pisali i u posebnom blog postu. Ko drugi može dozvoliti da se ovako nešto dogodi nego ovakav brend? Njihove ključne vrednosti poput odbacivanja plastične ambalaže, upotrebe organskih sastojaka i borbe protiv testiranja kozmetike na životinjama pomogle su kompaniji da izgradi vernu bazu obožavalaca. Sa marketinške tačke gledišta, LUSH će se mnogo više oslanjati na influencer marketing i sadržaj koji su stvorili korisnici (user-generated content)- i tako će uspeti u tome da publika i zajednica govore umesto njih.

Ono što je zajedničko za ova tri brenda je da su njihove vrednosti i njihovi potrošači njihov prioritet. Oni koriste svoje kupce za kreiranje brendiranog content-a, a sami služe kao marketinški kanal. Njihova publika stvara sadržajza njih, što i jeste prava korist UGC-a.

lush logoi

Da li je vreme je za promenu digitalne strategije?

Pravilo koje važi za svaku kompaniju danas jeste uspostavljanje brenda koji ima jasan skup vrednosti. Pored toga, upotreba brendiranog content-a i user-generated content-a je način na koji će brendovi temeljiti svoju marketinšku strategiju. Šta je to tako čarobno u vezi sa user-generated content-om? UGC širi autentičnost, gradi poverenje i povezuje se sa publikom na mnogo više nivoa od bilo koje skupe reklamne kampanje. Sve više brendova prelazi na ovaj oblik marketinga jer on donosi veliki uspeh, naročito među milenijalcima.

Milenijalci, misteriozna grupa koja intrigira svakog marketara, poznati su po tome što imaju dobar pametni telefon sa stalnom internet vezom. Oni lako mogu da generišu sadržaj o proizvodima i da ga podele na društvenim mrežama. Milenijalci su rođeni između 1980. i 2000. godine, što znači da imaju između 15 i 35 godina. Oni su ti koji vrlo jasno znaju šta žele da kažu i uvek koriste svoje telefone i društvene mreže da bi iskazali svoje mišljenje. Oni su ti koji najviše troše, pa su kao takvi su beskrajno zanimljivi i sa ekonomskog aspekta.

Milenijalci su prva istinska globalna generacija i za sve glavne svetske brendove i agencije – oni su najveći izazov sa kojim se marketinška industrija ikada suočila. Dobra stvar je što oni najviše veruju u UGC, to je njihov najvažniji izvor informacija,  pamte ga- ali vole i sami da ga dele.

Sve ove informacije ukazuju na to da je vreme za promenu vaše digitalne strategije. Od stalnog kreatora sadržaja i promotera svojih proizvoda putem plaćenih oglasa, morate postati motivator za kreiranje content-a na društvenim mrežama, direktno iz vaše publike.

Kako da inspirišete ljude da stvaraju UGC?

 UGC je moćan marketinški alat za brendove, posebno za one koji za ciljnu grupu imaju milenijalce. UGC postiže afinitet brenda, engagement i doprinosi razvoju pozitivnog imidža brenda. Ako razmislite o tome – publika će sigurno pozitivnije odgovoriti na fotografiju koju deli osoba koju znate nego na fotografiju koju je stvorio brend. UGC boost-uje digitalnu strategiju jer se radi o kreativnosti, autentičnosti i duboko ličnim iskustvima – a to je upravo ono što milenijalci žele.

 Ali kako nadahnuti svoju publiku da stvori UGC? Na osnovu našeg istraživanja i iskustva možemo vam predložiti četiri situacije koje najviše stimulišu stvaranje UGC-a:

  • Ljudi na društvenim mrežama već prave ogromne količine UGC-a za velike brendove poput Starbucks-a, Coca-Cole i kompanije Nike, koristeći svoje hashtag-ove. Kao vaš prvi korak predlažemo reviziju postojećih fotografija na Instagramu – započnite s imenom vašeg brenda, hashtag-om kampanje ili možda popularnim proizvodom. Ovo je najlakši način da pronađete i podelite sadržaj koji je stvorio korisnik na vašim društvenim mrežama.

TeslaPrimeri of UGC-a na Instagramu

 

  • UGC se odnosi na vaše kupce i na to kakav je njihov odnos prema vašem brendu. Dakle, slično kao i sa prethodnom idejom, potrebno je artikulisano i jasno pozvati ljude na akciju. Dok vaši kupci mogu koristiti hashtag-ove sa imenom vašeg brenda, bilo bi najbolje da kreirate i promovišete hashtag koji je ličan, aktivan i ima jasan CTA.

 

  • Ako ste novi brend na tržištu ili tek počinjete digitalnu strategiju na društvenim mrežama, uključivanje UGC-a u promociju nije baš najbolja ideja. Predlažemo da potrošite malo vremena i energije na sopstveni content i / ili da se oslonite na aktivnosti influensera. Na ovaj način će vas publika upoznati i pripremićete je za UGC strategiju.

 

  • Na kraju, ali ne najmanje bitno, uvek možete isplanirati neku vrstu takmičenja (koja može imati nagradu, ali i ne mora) za najaktivniju osobu na društvenim mrežama ili u konkurenciji vaše publike oko toga ko može stvoriti najbolji content.

Lepota korišćenja UGC-a je upravo u tome što možete pokrenuti ciljano takmičenje koje se poklapa sa vašom content strategijom i koje podiže vaš organic engagement visoko do neba.

UGC može biti kreativan i ekonomičan način za poboljšanje različitih digitalnih kanala. Ukoliko želite da saznate nešto više o UGC-u i kako da ga uključite u svoju digitalnu strategiju, slobodno nas kontaktirajte.