– ali pod uslovom da imate prave slike.

Uticaj digitalizacije života na naš mozak je veliki, pa danas čovek ima manju postojanost pažnje od zlatne ribice – oko osam sekundi. Kao rezultat toga, slike odnosno fotografije, postaju važnije nego ikada, naročito na društvenim mrežama.

Veliki deo ljudskog mozga je fokusiran na vizuelni obradu, što omogućava ljudima da procesuiraju slike neverovatnom brzinom. Ljudski mozak može identifikovati poznati objekat za samo 100 milisekundi, a brzina obrade vizuelnih informacija je 60.000 puta brža od obrade tekstualnih sadržaja. Sve ovo čini fotografiju savršenim načinom komunikacije u današnjem vremenu kratke pažnje.

Naši digitalni kanali – website-ovi, nalozi na društvenim mrežama, trebalo bi da sadrže fotografije visokog kvaliteta koje na konzistentan i efikasan način prikazuju naš proizvod ili uslugu. Dobra fotografija može da privuče pažnju naših kupaca i da ih zainteresuje za ono što imamo da im ponudimo. Ali loša fotografija može da napravi potpunu katastrofu – da odbije naše korisnike i da se oni nikada ne zainteresuju za naš proizvod ili uslugu.

Živimo u doba “kamere u svačijem džepu”. Sa više od 2.5 milijarde telefona sa kamerom u upotrebi, ulazimo u novu eru kreiranja fotografija. Procenjuje se da će se samo u ovoj godini napraviti više od 1.4 triliona fotografija, a broj pohranjenih fotografija će biti preko 7 triliona. Da li su sve ove fotografije kvalitetne? Naravno da nisu. One čuvaju uspomene, lepe trenutke, predivne predele ili neke smešne momente koje smo doživeli – potpuno isto kao i pre pojave ovolikog broja kamera / telefona, kada smo fotografije pravili sa tzv. “idiot” fotoaparatima. Da li bismo u tom vremenu iskoristili baš svaku fotografiju za reklamni flajer našeg biznisa? Nadam se da ne, pošto već zamišljam neki sofisticirani proizvod ufotkan na neurednom trpezarijskom stolu sa prljavom mušemom i pepeljarom punom opušaka.

Kada kažemo “kvalitetna fotografija” ne mislimo samo na tehničke specifikacije fotografije  – svaki bolji telefon je opremljen kamerom koja može da napravi fotografiju u dovoljno visokoj rezoluciji za korišćenje na digitalnim kanalima. Kvalitet fotografije uključuje i druge elemente poput kompozicije, boja, kontrasta, senke, fokusa, konteksta itd. koje u velikoj meri utiču na to kako će poruka koju šaljemo fotografijom biti primljena kod naše ciljne grupe.

Nažalost, često viđamo da brendovi na društvenim mrežama koriste fotografije izuzetno lošeg kvaliteta, bez ikakve poruke ili storytellinga – ja te fotografije često nazivam “proizvod koji šeta gradom”, zbog načina na koji se kreiraju.

Uopšteno, produkciju za digital definišemo kao proces kojim se kreativne ideje i aseti pretvaraju u niz digitalnih sadržaja, kao što su razni sadržaji za društvene mreže, baneri, newsletteri, websie-ovi, itd.; sa ciljem da se prave poruke isporuče pravim kanalom, u pravo vreme, pravim korisnicima. Pa je važno je da se pobrinemo da fotografije koje postavljamo na društvene mreže ili naš website i komuniciraju ono što želimo, onima kojima želimo. 

Digitalna produkcija je jedan vrlo složen proces i zato smo joj posvetili ceo jedan modul u okviru online Kursa digitalnog marketinga – Professional level Homepage akademije, gde možete naučiti sve o specifičnostima i mogućnostima digitalne produkcije, razlici u angažovanju agencije i produkcije, kao i planiranju, budžetiranju i svim neophodnim koracima tokom ovog procesa.

Konzistentnost fotografija na različitim kanalima

Konzistentnost, odnosno doslednost povezuje različite komade sadržaja i omogućava da oni funkcionišu zajedno, tj. budu deo jedne priče. Zahvaljujući konzistetnosti korisnici će odmah shvatiti da su to povezani delovi. Ovo je naročito važno ukoliko koristimo više različitih digitalnih kanala. Npr. naš potencijalni kupac je video naš Facebook ad i dopadne mu se ono što vidi. Nakon par dana pojavimo mu se na Instagram Story-ju sa oglasom koji ima istu estetiku kao oglas koji je ranije video na Facebook-u. Pošto smo ga opet zainteresovali, svajpuje gore i dolazi na naš website, gde ga dočeka vizuelno dosledan sadržaj onome što ga je zainteresovalo, i navodi ga da dalje istražuje ono što imamo da mu ponudimo.

Dakle, svaki komad sadržaja koji plasiramo treba da odražava sličnu paletu boja, ton, estetiku, kao i poruke, zato što je sve deo našeg brend identitetu i doprinosi brend image-u, odnosno utisku koji korisnici imaju o našem proizvodu ili usluzi. Konzistetnost ne znači da smo jednolični i dosadni, nego da nam daje mogućnost da komuniciramo na različitim kanalima, različitim komadima sadržaja, različite poruke; a da naši korisnici mogu da povežu sve to u jednu priču, našu priču.

barcaffe slika

Fotografija iz arhive agencije, producirana za Barcaffe Perfetto

Raznovrsnost fotografija će zadržati pažnju publike

Raznovrsnost fotografija će pre svega doći iz razlika u kanalima na koje želimo da plasiramo sadržaj – razlika u formatima samih kanala, razlika u publici, a i razlika u tipovima fotografija koje su popularne na tim kanalima.

Raznovrsnost sadržaja nam omogućava i da naše poruke prilagodimo ne samo kanalima na kojima ih plasiramo, nego i različitim segmentima naše publike koji se nalaze na tim kanalima, kao i da komuniciramo različite karakteristike i aspekte našeg proizvoda ili usluge na jedan lagan, pitak i zapamtljiv način.

Objavljivanje identičnog sadržaja na različitim kanalima, tzv. cross-posting, bi trebalo da nam bude poslednja opcija. A i tada je važno da komunikaciju prilagodima kanalima, kao i samu fotografiju. 

neoplanta slika

Primer sadržaja kreiranog za digitalni nastup Neoplanta brenda

Fotografija privlači pažnju publike

Kao što smo već i rekli, mi ljudi smo vizuelna bića, pa je logično da će nas prava fotografija više privući nego tekstualni sadržaj – s razlogom društvene mreže i prikazuju postove samo sa par linija teksta, nakon čega se pojavi “See more”.

Fotografija jeste tu da privuče pažnju, ali ukoliko ona nije u liniji sa onim što želimo da iskomuniciramo, tj. ukoliko fotografija i copy koji prati fotografiju nisu usklađeni, nećemo zadovoljiti inicijalno očekivanje naših korisnika. Recimo da na vizualu imamo neki zabavan sadržaj, a copy nam je vrlo formalan i strogo prodajni – šta smo time postigli? Praktično smo zloupotrebili pažnju korisnika koju smo pridobili zabavnom fotografijom, a naš korisnik neće biti srećan zbog toga. Ultimativni cilj jeste prodaja, ali to treba da radimo na mnogo suptilniji način, da dovedemo našeg korisnika do faze gde on želi da kupi naš proizvod ili uslugu.

 

barista slika

Barcaffe espresso vizual iz arhive agencije 

Fotografija pomaže da publika zapamti našu poruku i naš brend

Govorili smo već u karakteristikama ljudskog mozga da mnogo brže obrađuje vizuelne informacije od tekstualnih i zahvaljujući tome mnogo lakše i upamtimo ono što smo videli u odnosu na ono što smo pročitali. Drugo, često je praktičnije nešto prikazati kroz vizuale, nego ga detaljno opisivati kroz tekstualni sadržaj. I treće, živimo u vremenu kada sve manje čitamo iz razloga što nam čitanje sve manje drži pažnju. 

Ukoliko smo koristili kvalitetan sadržaj, bili konzistentni u komunikaciji i estetici fotografija, negovali odnos sa našom publikom,odnosno odgovarali na njihova pitanja i potrebe – do sada su nas već sigurno zapazili, počeli da povezuju različite komade sadržaja koje im plasiramo kao deo jedne velike “slagalice”, i jedva čekaju da “pronađu” novi deo.

nutrino slika

Primer kreiranog sadržaja za brend Nutrino

Kako fotografija radi u praksi

Dakle, fotografiju treba da posmatramo kao medij koji priča našu priču na digitalnim kanalima. Kakva je ta “naša priča” treba da iskristališemo tokom kreiranja content strategije, a u njoj možemo da definišemo i moodboard, odnosno kolaž fotografija koji će definisati look&feel sadržaja koje ćemo kreirati u budućnosti i osigurati neophodnu konzistentnost o kojoj toliko pričamo.

Drugi medij, koji je vrlo komplementaran fotografiji jesu videi. O njima više možete pročitati u našem Vodiču kroz digitalni video marketing kao i u blogu postu u kojem smo pisali o procesu produkcije sadržaja za digital.

Na stranicama naših klijenata Nutrino i Barcaffe Perfetto možete pogledati kako korišćenje kvalitetnih i konzistentnih fotografija na društvenim mrežama mogu doprineti pričanju priče brenda.

Ukoliko vam je potrebna pomoć u planiranju i produkciji fotografija za vaše digitalne kanale, kontaktirajte nas.