Koja (pred)znanja i veštine su neophodni za bavljenje digitalnim marketingom?
Već smo pisali o potrebi za edukacijom iz oblasti digitalnog marketinga, pošto je to jedini način da se akteri na tržištu razumeju i konačno propričaju „digital”. Kako bi se saradnja između klijenta i zaposlenih u agenciji odvijala na obostrano zadovoljstvo, potrebno je da postoji razumevanje – jasni inputi, definisani ciljevi, izjednačena očekivanja i detaljno izveštavanje. Ovo isto važi i za frilensere i njihove klijente, kao i za zaposlene u marketing sektorima u okviru kompanija.
Opisi i nazivi pozicija u agencijama za digitalni marketing se razlikuju od agencije do agencije. Čest slučaj je da za jednu istu poziciju, dve agencije imaju različite opise posla.
Vlasnici biznisa ili kompanije, raspisuju oglase u skladu sa svojim željama i potrebama. Najčešće traže miks znanja i veština koji se retko (ili gotovo nikada) ne nalazi u jednoj osobi. Na digital se i dalje gleda kao na usputnu delatnost koju zaposleni može da obavlja uz druge kancelarijske aktivnosti.
Često se spominje izraz executive, a oni koji rade u marketinškim agencijama tačno znaju na šta se ova pozicija odnosi i koju odgovornost sa sobom nosi. Međutim, ljudima koji nisu iz marketinga ovaj naziv može da bude zbunjujući i ne daje jasnu sliku o tome ko je i šta sve podrazumeva executive. U suštini to je najdirektnija operativna pozicija u marketingu. Kada kažemo najdirektnija, to znači da je executive osoba koja direktno komunicira sa klijentima i ona je poveznica između agencije i klijenta. Tako da je, sa stanovišta komunikacije, velika odgovornost na ovoj poziciji.
To je osoba koja industriju u kojoj klijent posluje treba da poznaje toliko dobro da je u stanju da razume klijentovu poziciju na tržištu, konkurenciju i da razume klijentove potrebe i očekivanja, ali da, ukoliko radi u pojedinim agencijama, pogotovo digitalnim, mora da razume i ima iskustva u digitalnom marketingu. Upravo iz ovog razloga se za poziciju npr. Account Executive-a ističu komunikacione veštine kao izuzetno važne. Jer, to je osoba koja će direktno komunicirati sa klijentom, koordinirati kampanjama i drugim marketinškim aktivnostima.
Slika 1. Primer oglasa za posao Izvor. Poslovi Infostud
Oni koji pišu oglase za posao na executive pozicijama zahtevaju od kandidata širok dijapazon veština i znanja koje ni sami ne umeju da definišu, jer im je oblast u kojoj traže zaposlenog često strana. Pa, tako možemo pronaći oglase za posao u kojima se traži copywriter sa dizajnerskim veštinama ili obrnuto. Ova situacija samo ukazuje na nepoznavanje oblasti, znanja i veština neophodnih za određene pozicije, te nerazumevanje šta jedna osoba može da uradi samostalno, a za šta je potreban specijalista ili tim.
Sa druge strane, imamo potpuno raznolike nazive pozicija i kompetencija koje one podrazumevaju.
Najčešće executive pozicije:
- Digital Account Assistant
- Digital Content Specialist
- Account Assistant
- Account Executive
- Digital Account Manager
- Social Media Manager
- Community Manager
Slika 2. Najčešće executive pozicije
Međutim, za sve ove pozicije postoje veštine i znanja, ili moderno rečeno soft i hard skills, koji su neophodni za obavljanje executive pozicija u digitalnom marketingu.
Slika 3. Top 5 veština executive pozicije u digitalnom marketingu
Top 5 znanja i veština za executive pozicije u digitalnom marketingu
- Znanje i kontinuirano učenje
Želja za učenjem i praćenjem novih trendova u digitalu je izuzetno važna. Dinamika promena na društvenim mrežama, pojava novih digitalnih kanala i alata zahteva permanentno učenje i dobru informisanost.
Ako već aplicirate za neku od executive pozicija u digitalnom marketingu, poznavanje digitalnog marketinga, kanala komunikacije, njihove prirode i marketinga generalno, nešto je čime bi trebalo da vladate. Neophodno je i poznavanje tehničkih aspekata objavljivanja sadržaja na društvenim mrežama, poznavanje formata, njihove namene i prirode svih društvenih mreža, kao i mogućnosti promocije sadržaja.
- Komunikacijske veštine
Važno je znati kako da komunicirate, bez obzira na to da li je reč o digitalnim kanalima ili o živoj reči. Znati artikulisati misli u rečenice, primiti i davati fidbek, ali isto tako razumeti želje i ciljeve klijenta, te dobijene brifove dalje preneti dizajnerima – predstavlja samo deo komunikacijskih izazova sa kojima se osoba na executive poziciji susreće na dnevnom nivou.
Kontakt sa klijentima zahteva da poznajete poslovnu komunikaciju, a upravljanje nekim projektom ili timom od osobe na izvršnoj poziciji zahtevaće asertivnost, delegiranje i brifovanje.
Slika 4. Dan u životu executive-a Izvor: The Balance Careers
- Pravopis i lepo pisanje
Svaki copy koji objavite, svaka rečenica koju napišete, trebalo bi da, osim što odražava vrednosti brenda koji zastupate, bude u skladu sa pravopisom i gramatikom jezika na kojem pišete. Odgovornost koju imate je veća time što vam je neko poverio svoje kanale komunikacije.
- Organizacijske veštine
Dobra organizacija je izuzetno važna, jer ćete voditi računa o više klijenata koji imaju različite potrebe i ciljeve. Organizovaćete ne samo radni dan i nedelju, već ćete brinuti i o kalendarima objava, sadržajima i vremenu potrebnom za kreiranje sadržaja. Ovde je izuzetno važna dobra procena vremena za određene taskove i to da uračunate koji sat/dan za nepredviđene situacije, ali i prevazilaženje ovih izazova.
- Kreativnost
Ovo zaista zvuči kao kliše, ali bilo koji posao da radite kreativnost je važna! Kada kažemo kreativnost ne mislimo samo na dizajn i lepo pisanje, već na nešto mnogo esencijalnije. U osnovi svake kreativnosti jeste ideja, inovacija, pronalaženje načina da se neka situacija reši ili prevaziđe.
Kod kreativnosti uvek postoji opasnost od druge krajnosti. Kreativnost nije besmisleno preterivanje i insistiranje na nečemu što nije uobičajeno, samo da bismo skrenuli pažnju na sadržaj koji kreiramo. Kreativnost u stvaranju sadržaja za društvene mreže se ogleda u smislenom i logičnom pristupu koji je u skladu sa brendom i koji je zasnovan na strategiji.
Executive persona
Bilo da ste frilenser ili želite da razvijate svoju karijeru unutar kompanije ili agencije, važno je da razvijate executive veštine u digitalu. One su izuzetno važne za operativne pozicije, zato što ćete te poslove obavljati na dnevnom nivou. Ali, ove veštine su važne i za menadžere kako bi na što bolji način razumeli procese kojima upravljaju.
Ko je ta naša executive persona i u kojoj meri bi trebalo da vlada znanjima i veštinama koje smo prethodno istakli?
Na ovo pitanje možemo da odgovorimo u zavisnosti od pozicije, jer se znanje asistenata i osoba na višim executive pozicijama umnogome razlikuju.
Ovde možemo da iskoristimo često citiranu Aristotelovu rečenicu da onaj ko zna radi, a onaj ko razume podučava.
Slika 5. Executive persona
Za executive poziciju je izuzetno važno da znaš da komuniciraš i da želiš da učiš i napreduješ u oblasti digitala. Pisanje i Community Management su osnova za gotovo sve pozicije koje se dalje nadograđuju razumevanjem analitike, izveštavanjem i prezentovanjem. U zavisnosti od pozicije, znanje iz oblasti foto i video produkcije ima gradaciju od prepoznavanja dobre fotografije, preko znanja šta su to dobar kadar, plan, oštrina i koje sve manipulacije mogu da se urade sa izvornom fotografijom i snimkom, pa do toga da sami fotografišete ili snimate jednostavne video formate.
U svakom slučaju, odgovornost, pouzdanost i strpljenje su osobine koje bi trebalo da negujete ukoliko želite da zaplovite vodama digitala, bez obzira na to da li počinjete da radite samostalno ili u agenciji, za svoj biznis ili u okviru neke kompanije ili organizacije.
Važnost permanentne edukacije nije nešto što je svojstveno samo pozicijama u digitalnom marketingu, već je to realnost u kojoj živimo. Ovo bi trebalo da imaju na umu ne samo oni koji su zaposleni u agencijama, već i frilenseri, kao i zaposleni u kompanijama koji se bave marketingom.
Najvrednija veština današnjice jeste sklonost ka učenju i istraživanju. Svet oko nas se brzo menja, tehnologija napreduje i menja sve sfere poslovanja, pa i života.
Prilagoditi se znači znati učiti!
Jovana Perković
Operations Manager
Homepage Creative.Digital.