Kako Web 3 menja SVET?
Utisci sa European Blockchain Convention 2022
Da li ste znali da ovaj tekst čitate na Web 2 stranici, a pre toga ste (ako nas pratite) saznali za njega putem društvenih mreža – takođe na Web 2?
To je internet koji već dobro poznajemo i koristimo svakodnevno, ali ipak, u ovom tekstu nećemo govoriti o tome. Otkrićemo vam iz prve ruke šta to donosi nova, revolucionarna era interneta, koja već uveliko menja sve(t), a zove se – Web 3.
O tome koliko smo odlučni da saznamo sve o Web 3 govori i činjenica da smo, prateći njegove tragove, otišli čak u Barselonu! Ali, krenimo redom.
Evo kako je sve počelo…
Naša agencija nastala je u povoju društvenih mreža, kada je tržište bilo izuzetno mlado i na početku svog puta. Tada je bilo potrebno edukovati klijente i objasniti im prednosti i moć svega onoga što Web 2 pruža – u suštini, to je dvosmerna komunikacija sa ciljnom grupom, daleko neposrednija nego što je bio slučaj do tada.
Danas, 10 godina kasnije, živimo u vremenu u kome se internet ubrzano razvija, i to u smeru decentralizacije, odnosno, svega što podrazumeva Web 3, koji već uveliko menja stvari na koje smo navikli i uvodi značajne novine. Kao i do sada, naš cilj je da razumemo sve promene i razvijamo se u skladu sa njima, kako bismo ponovo u pravo vreme bili podrška našim klijentima, uvodeći ih u sve mogućnosti koje nam nova internet revolucija donosi. Zato je sledeći korak u razvojnom putu naše kreativne digitalne agencije upravo tranzicija u Web 3 sferu.
S tim u vezi, deo Homepage ekipe posetio je konferenciju European Blockchain Convention 2022, koja se održala krajem juna u Barseloni, uz 1.500 učesnika iz celog sveta i 130 predavača i govornika. Utisaka je mnogo, ali krenimo redom. Svakako, sigurni smo da je vaše prvo pitanje jednostavno:
Šta smo novo saznali?
Naše interesovanje i istraživanje na temu blockchain-a, kripta, NFT projekata i generalno Web 3 kao nove ere interneta počela je mnogo pre odlaska na konferenciju, pa smo otišli prilično spremni i voljni da čujemo nove uvide iz prve ruke.
Ono što je očigledno, ali i što smo potvrdili na samoj konferenciji jeste da je tržište jako mlado i da čitava zajednica i dalje uči kroz projekte, može se reći – metodom learning by doing. Samim tim, nema oprobanih recepata i sigurnih rešenja, ali upravo to predstavlja i neograničen prostor za nove ideje i posvećene ljude koji će se istaći i napraviti razliku (ostavlja i prostora za fail-ove, ali i oni su sastavni deo procesa učenja ☝️).
Znamo da je budućnost u blockchain-u i da sledi dalji razvoj Web 3 internet revolucije, ali kako će taj razvoj izgledati? Čini nam se da na ovo pitanje niko od predavača nije imao potpuno jasan odgovor, jer je tržište prilično nepredvidivo, što nikako ne znači da se njime ne treba baviti. Naprotiv.
Kada se vratimo na pitanje šta smo saznali na konferenciji, to bismo predstavili kroz sledeće stavke, koje su za nas bile najinteresantnije informacije i razmišljanja sa #EBC22:
- Web 3 je internet vrednosti.
- U Web 3 svako može da monetizuje svoj doprinost internetu.
- U Web 3 imamo više poverenja u zajednicu nego u tradicionalne sisteme.
- Ljudi imaju iste potrebe u Web 3 kao i u Web 2 – sigurnost, jednostavnost i profit.
- Ljudi žele jednostavnost i komfor, ali im je važna i privatnost – to je ono što je potrebno iskombinovati u Web 3.
- Neophodno je privući ljude i upoznati ih sa Web 3 kroz društvene mreže, infrastrukturu i sistem Web 2 – jer je sada Web 3 ono što je internet bio 1998.
- Imajte na umu da je veća verovatnoća da mlade generacije imaju kripto-novčanike pre nego što će imati bankovne račune.
- 71% odraslih na Filipinima nema bankovni račun. I pre panemije, svaka peta osoba živela je ispod granice siromaštva. Do 2019. godine, 10% stanovništva je već koristilo kriptovalute za plaćanje.
- NFT-evi i tokenizacija su nam omogućili da monetizujemo kreirani sadržaj i (inter)akcije.
- Samo zato što možemo da tokenizujemo sve, ne znači da treba to da uradimo. Da bi imamo smisla, neophodno je da bude korisno, tačnije da ima upotrebnu vrednost.
Poslednja stavka je zapravo jedna od ideja sa veoma interesantne panel diskusije o tokenizaciji. Ni tu nema definitivnog odgovora, ali ćemo budno pratiti kako se razvija situacija i na koji način će NFT-evi pronaći svoje mesto pod suncem – na duge staze.
Polemika koja se takođe vodi u kripto krugovima jeste pitanje regulative. Prema mišljenju mnogih, neka vrsta regulative mora da postoji, iako se kripto zasniva na ideji decentralizacije. To ne bi bile regulative koje bi obesmislile ideju, već obezbedile još veću sigurnost korisnicima.
Neizbežna je i još jedna važna tema, koja se tiče ne samo razvoja blokčejna, već i velikog globalnog problema koji otvara novu diskusiju.
Da li kripto može postati zelen?
Proces rudarenja kriptovaluta koristi proceduru poznatu kao “proof of work”, gde je neophodno da velika količina hardverskih resursa radi konstantno, ne bi li se “izrudarila” kriptovaluta, što je zapravo nagrada za uložene resurse. Što više resursa, to je veća šansa da se nešto izrudari, što u današnje vreme predstavlja čitave farme za rudarenje od hiljade i hiljade kompjutera koji rade konstantno, što troši ogromne količine električne energije.
Međutim, postoji mogućnost da se to predupredi, jer je prekomernu potrošnju energije zastarele blokčejn tehnologije moguće izbeći korišćenjem procesa koji se naziva „proof of stake“. O ovoj temi slušali smo od predstavnika kanadske kompanije u Švedskoj „Hive” i danske kompanije „Concordium” koji su govorili između ostalog i o načinima na koje kripto može biti održiv.
Jedan od predloga su i takozvane “Play to earn” igrice koje podrazumevaju praćenje protokola, što se prilično razlikuje od poznatih igrica. Sve što se očekuje od igrača kako bi dobili nagradu jeste da ispoštuju neku proceduru, kako bi dobili nagradu, što ipak nije održivo na duže staze, a sa druge strane ne zadovoljava ni gejmerske apetite. Sa druge strane, napraviti igricu koja bi ispunila očekivanja gejmerima je veliki izazov, a dodatno zahteva i izgradnju zajednice.
Da saberemo utiske…
Generalni utisak jeste da nova internet revolucija neće doći – već se uveliko dešava. Promene su svakodnevne, tržište je mlado i iz tog razloga su agilnost, konstantno učenje i istraživanje presudni.
U ovoj fazi Web 3 sve snage su usmerene na proširivanje tržišta i predstavljanje ideja novim ljudima i investitorima na postojećem tržištu. S tim u vezi, postoji i trend izgradnje novih servisa na blokčejnu upravo sa tim ciljem.
Većina biznisa je još u početnim fazama razvoja i traži svoj pravac i svoje mesto na kripto tržištu. Trenutno se prepoznaje nekolicina velikih imena i brendova koji su već stekli reputaciju i izgradili imidž, ali je to i dalje mali broj i postoji dosta prostora za širenje i enorman razvoj.
Pored velikih kompanija, i publika je veoma zainteresovana i želi da se edukuje na ovu temu, pa je preporuka velikog broja predavača bila i kreiranje što jednostavnijih aplikacija i pojednostavljivanje procesa ulaska običnih ljudi u kripto svet.
Na kraju, svi mi koji smo u blokčejnu već duže vreme, možemo da doprinesemo razvoju kripto tržišta kroz prenošenje znanja i edukovanje svoje okoline, što ćemo i mi raditi, i zato nas pratite! 😉
Ukoliko već planirate pokretanje svog NFT projekta i potrebna vam je podrška za dobar start, kontaktirajte nas. 📥