Kako da (ne)upropastite black friday kao priliku za prodaju?
Već i vrapci na grani znaju da ovo vreme pred kraj godine za marketare znači pune ruke posla jer ulazimo u veoma dinamičnu retail sezonu – na čijem čelu je svakako čuveni Black Friday. Doduše, sudeći po akcijama i ponudama koje se na sva zvona promovišu poslednjih godina – na našem tržištu tzv. crni petak je više izvikana priča nego realno dobra ponuda. A to kupci ipak pamte.
Prilika, ali ne po svaku cenu.
Iako se na prvu čini da se svaka prilika za prodaju treba i mora iskoristiti, ipak je bolje razmišljati dugoročno i ne promovisati kao Black Friday akciju popust koji to nije (npr. 20% popusta, popusti do 70% gde to opravdavate sa par artikala koji sami po sebi nemaju veliku cenu i sl). Takođe, pazite da ne upadnete u zamku brzopletosti i prosto ponovite popust koji periodično aktivirate tokom cele godine. U suprotnom, doći ćete u situaciju da kupci ne reaguju više na poruke koje im šaljete, da se osećaju prevareno i tako urušavate svoju reputaciju, i odnos sa kupcima koji je ključan za tzv. levak poverenja (i.e. trust funnel).
Kad već pričamo o poverenju, imajte na umu da su u digitalno doba informacije dostupne na klik i da je transparentnost važna. Nije realno očekivati da ljudi ne primete da ste pred popuste podigli cene, kako biste onda tokom trajanja akcije došli na isto.
Nemojte rasipati novac.
Pred kraj godine, a naročito negde od polovine oktobra, te tokom novembra i decembra cene oglašavanja, a naročito klika prirodno skaču. Razlog leži u tome što se tada oglašavaju i oni koji nemaju tu praksu tokom čitave godine (upravo usled Black Friday i prazničnih akcija), ali i mnogi troše budžete koje nisu iskoristili tokom godine. Time rečeno, bilo bi dobro da, kada već znamo da nas svaki klik košta više nego inače, obezbedimo da naša ponuda opravda očekivanja kupaca, da ih zainteresuje i zaista motiviše da iskoriste tu priliku i odluče se na kupovinu.
Priprema je pola posla.
I pri tome ne mislimo na pripremu kreative za kampanju i planiranje budžeta. U ovom slučaju to je nadgradnja. Suštinska priprema jeste priprema ponude koja podrazumeva analizu tržišta u smislu ponude konkurencije, potražnje, analitike vašeg website-a i sl.
Na primer, možete istražiti koje artikle posetioci sajta najviše gledaju, na kojim se stranicama najviše i najduže zadržavaju – ali do kupovine ipak ne dolazi. Možda je Black Friday prilika da baš za takve artikle kreirate popuste i pokrenete remarketing kampanju kojim biste “gađali” baš te ljude koji su već posetili sajt.
Black Friday je prilika i da očistite lager, jer mnogi ljudi ciljano čekaju poslednji petak u novembru kako bi kupili ono što su planirali, ili ih pak privuče neka veoma dobra ponuda.
Kako kreirati primamljivu Black Friday ponudu?
- Budite darežljivi sa popustima, ali mislite strateški
Kada se ljudi pripremaju za Black Friday, očekuju značajne popuste – najmanje 30%, 50%, 70 ili više procenata. To ne znači da morate planirate popust na ceo asortiman, ali imajte u vidu da uobičajenih 10% ili 20% popusta neće biti dovoljno da se izdvojite od konkurencije, a ljudi će se (s pravom) osećati iznevereno.
Razmislite o tome kako da ponudite veće popuste na proizvode koji vam donose najveću maržu, ili kreirajte specijalnu Black Friday ponudu sa vremenskim ograničenjem, kako biste naglasili hitnost i podstakli kupovinu.
- Kreirajte ekskluzivne Black Friday pakete proizvoda/usluga
Jedan od načina da privučete pažnju kupaca jeste da kreirate pakete proizvoda/usluga koji će biti dostupni samo tokom Black Friday akcije. Ekskluzivitet ponude je još jedan način da motivišete kupce da brzo donesu odluku o kupovini.
- Ponudite popuste do isteka zaliha/kraja dana
Dobra taktika da podstaknete kupovinu jeste da komunicirate da popust važi samo do isteka zaliha, odnosno da su količine proizvoda sa popustom ograničene (nekada čak i uz navođenje količine) ili pak da oni važe samo do kraja dana, u određenom vremenskom periodu dana (na primer od 11 do 12h pre podne) i sl.
- Zainteresujte publiku
Krenite sa kampanjom na vreme kako biste kreirali potrebu, odnosno zagolicali maštu i radoznalost potencijalnih kupaca za vašu Black Friday ponudu. Najavite akciju i popuste, a možete izdvojiti i nekoliko najupečatljivijih artikala kako bi oni bili “udica” da publika klikne na oglas i ode na npr. tekst na vašem sajtu – gde ćete kroz pixel prikupiti podatke za remarketing.
Još jedna taktika oslanja se na e-mail marketing, gde biste kroz newsletter odabranoj grupi ljudi mogli da pružite uvid u Black Friday ponudu pre nego što to javno objavite na svim kanalima komunikacije i na taj način negujete odnos sa njima omogućivši im da se osećaju posebno, a ujedno ih dodatno motivišete da planiraju kupovinu baš kod vas.
- Unapred pripremite kreativu i setujte oglase
Kada ste rešili sve ranije stavke, bilo bi dobro da unapred pripremite kreativu za oglase i uradite kompletno setovanje i zakazivanje oglasa u META ads menadžeru kako bi bilo dovoljno vremenana da se završi pregled (review) oglasa i pre nego što je planirano da se pokrene kampanja. Na ovaj način skraćujemo trajanje tzv. learning faze koja je ključna za kampanje usmerene na prodaju, a za koje je ipak potrebno vreme, neretko 5-7 dana.
- Kombinujte oglasne platforme radi maksimalnog učinka
Kod tzv. performance kampanja neophodno je kombinovati oglase na više oglasnih platformi kako bi izvukli maksimum iz oglašavanja. Oglase na META platformi (Facebook i Instagram) koristite pre svega za povećavanje vidljivosti vaše Black Friday ponude i povećanje broja poseta website-u. Ipak, imate na umu da kampanje usmerene na konverzije imaju svoju ulogu i na META platformi i ne treba ih zapostaviti. Uz to, Google oglasi su sami po sebi više usmereni na povećanje prodaje, a imaju i značajnu ulogu kod remarketinga – kada targetiramo kupce koji su posetili website.
Od nedavno na našem tržištu dostupni su i TikTok oglasi, usmereni pre svega na performans marketing. To znači da imamo mogućnost kreiranje conversion kampanja na još jednoj, veoma potentnoj, platformi – uz podešavanje pixel-a koji otvara još jednu priliku za remarketing.
- Pratite i optimizujte kampanje u realnom vremenu
Tokom Black Friday kampanja, ključno je pratiti rezultate u realnom vremenu i biti spreman da napravite brze promene – više nego tokom bilo koje drudge kampanje. Ukoliko neka kampanja ne funkcioniše kako ste planirali, budite spremni da se prilagodite – testirajte nove poruke, vizuale i prilagodite budžete/kanale komunikacije na osnovu ponašanja kupaca.
- Ne zaboravite na korisničku podršku
Sa velikim prometom dolazi i povećan broj pitanja i potencijalnih problema prilikom realizacije kupovina. Veoma je važno da vaša korisnička podrška bude lako dostupna, ljubazna i efikasna. Brza reakcija na pitanja ili žalbe kupaca može značajno poboljšati korisničko iskustvo i povećati verovatnoću da zadovoljni kupac ponovi kupovinu ili vas preporuči dalje.
Razmišljajte dugoročno.
Imajte na umu da se publika uveliko priprema za Black Friday kupovinu. Prigrlite priliku da pridobijete kupce i povežete se sa njima – a kroz to i zaradite. Planirajte unapred, osmislite pametne ponude i budite hrabri da probate nešto drugačije, ali ne zaboravite da svaka kampanja treba da gradi dugoročne odnose sa kupcima, a ne samo kratkoročne rezultate.
Ukoliko vam je potrebna podrška za predstojeću Black Friday ili bilo koju drugu kampanju usmerenu na prodaju i izgradnju odnosa sa kupcima – javite nam se!