Poziv na akciju (CTA) – “make or break” svake kampanje
Poziv na akciju (Call to Action ili CTA) može da bude ili savršeni tajni sastojak ili kamen spoticanja svake marketinške kampanje. U to smo se barem uverili mnogo puta do sada gledajući razne uspešno propale kampanje.
Šta je i šta sve može biti Call To Action, zašto i kako neki od najboljih poziva na akciju “rade posao” i ŠTA I KAKO DALJE sa ovim saznanjima, saznaćete ako ostanete do kraja ovog teksta sa nama.
Za početak – šta je POZIV NA AKCIJU (Call To Action – CTA)?
Poznavanje terminologije jedan je od prvih koraka u bilo kojoj oblasti. CTA (eng. call to action), odnosno – poziv na akciju je kratka, direktna rečenica ili fraza koja korisniku jasno poručuje koju konkretnu akciju da preduzme (npr. Poruči odmah / Prijavi se) – odnosno navodi korisnika na konverziju. CTA se može plasirati kao linkovani deo teksta ili efektnije, kao dugme (button) na kome može da piše: saznaj više, pročitaj više, preuzmi brošuru, zakaži konsultacije, bukiraj termin, kupi odmah, poruči, zatraži ponudu… To je najčešće tzv. primarni CTA. Takođe, CTA može biti i duži i tada najčešće govorimo o sekundarnom CTA. Bilo bi dobro da sekundarni CTA odgovara na pitanje Šta dalje? Ili Zašto bih? Takođe, dodatni (sekundarni) CTA tekst se može koristiti da se smanje distrakcije (tj. uklone nepotrebni linkovi, fotografije itd.), ali i da se minimizuje osećaj nepoverenja ili nelagode (npr. dodajte odricanje od odgovornosti, nije potrebna kreditna kartica, poruči odmah – plati kasnije, besplatno – uz pretplatu i sl.).
Još ste tu? Sjajno, idemo sada na konkretne savete.
Tips&Tricks za pisanje CTA
Sadržaj koji se plasira na društvenim mrežama možda i najviše ima za cilj da navede korisnike da kliknu na vaše objave i/ili oglase i da se aktiviraju. Međutim, to više nije tako lako kao što zvuči. 22,3% ljudi koji koriste ad blocker-e kao glavni razlog navode – previše oglasa. Kako se efikasno boriti protiv ovoga i povećati svoje konverzije? Autentičnim i uverljivim pozivom na akciju.
Dobar CTA može pomoći sa neodlučnim kupcima, ali i dati smisao sadržaju. Čak i ako je reč samo o frazi od dve reči, korisnicima su potrebne neke smernice, da znaju šta dalje.
Sve dok na bilo koji način potiče potencijalne kupce da (p)ostanu angažovani na vašoj web lokaciji, poziv na akciju je odradio svoj posao. Well done!
Još ste tu? Well done i za nas!
Koristite “snažne” reči
Pisanje kratkih i “jakih” poziva na akciju nije samo uverljivije, već je i neophodno zbog ograničenja broja karaktera u oglasima. Primer kako napisati CTA: Počnite s glagolom („kupite“), a zatim se nadovežite prilogom („sada“) ili predmetom („ebook“) ili oboje.
Donosimo vam neke od najčešćih glagola iskorišćenih za poziv na akciju raščlanjenih prema nameri. Jednostavno ih uparite s vašom ponudom.
E-shop: Kupite, naručite, rezervišite, sačuvajte, dodajte u korpu, izaberite, pogledajte
SaaS konverzija: Pokušajte, započnite, pretplatite se, prijavite se
Neprofitna konverzija: Donirajte, posvetite se, volontirajte, usvojite, dajte, podržite
Newsletter ili zajednica: Pretplatite se, pridružite se, prijavite se, uputite se,
Besplatno poklanjanje: Preuzmite, nabavite, zgrabite, zatražite, iskoristite
Uopšteni: Saznajte više, pogledajte više, pogledajte kako, započnite, saznajte, proverite, kliknite ovde, nastavite, prevucite prema gore, swipe up
Izazovite emocije ili entuzijazam
Ako želite biti sigurni da ćete kod svojih korisnika izazvati emocije, ne plašite se dužeg CTA. Evo nekoliko primera šta možete da uradite:
- Dodajte brojeve: “Kupite sada i ostvarite 50% popusta!”
- Dodajte prideve: “Pronađi dom iz snova s nama!”
- Obećajte: „Smršajte za samo 6 nedelja!“
- Utičite na njihov FOMO: „Vremenski ograničena ponuda. Uzmite svoju gratis majicu!”
- Istaknite svoj USP: “Naručite ručno izrađen sapun sada!”
Nekada je efikasnije korišćenje indirektnog pristupa kao CTA, a ne direktna prodaja potrošaču. (Npr. „Naše nove cipele su u prodavnicama. Kada ćemo te videti ovde? Ili Dolazite danas kod nas? – može biti efikasnije od “Kupite sada naše nove cipele.”)
Nisam Vuk s Wall Street-a ali: Stvorite potrebu – kreirajte personalizovan CTA
Ipak, ne morate se slepo držati tuđih dobrih primera. Budite kreativni i osmislite vlastiti poziv na akciju. Najpre, verbalizujte sebi šta vaša kompanija radi za svoje klijente (ili jednostavno pogledajte svoju izjavu o misiji) i šta je to što vaši klijenti mogu dobiti od vas. Na primer – vodite spa centar u koji klijenti dolaze na tretmane lica. Transformišite glagole i ponudu u poziv na akciju od 2-5 reči. Dodajte relevantne informacije gde je potrebno → “Nabavite besplatnu masku od blata” ili “Priuštite si vrhunski tretman već danas!”
Savet: niko ne kreira svoj savršeni (ako takav uopšte postoji) CTA odmah – iz prvog pokušaja. Pokrenite barem jedan A/B testing (a po mogućnosti i više njih) na svom oglasu kako biste procienili snagu vašeg poziva na akciju. Vodite se time koja je korist koju vaši klijenti imaju od vas.
CTA dugmad (buttons): zašto su bitna i kako ih koristiti?
Apsolutno uvek treba da uključite CTA button u svoje oglasne kampanje pored korištenja poziva na akciju u naslovu i/ili copy-ju. Korisnici intuitivno teže da kliknu kada vide to “dugme” koje ih poziva da preduzmu akciju, a da toga nisu ni svesni.
CTA buttons možete koristiti na svim vrstama marketinških materijala i na svakoj platformi na kojoj se oglašavate. Ovo uključuje naravno PPC oglase, ali takođe uključuje landing pages, web stranice, blogove, newslettere, e-mail i još mnogo toga. Ponekad je jedina opcija kreiratii CTA-a u obliku običnog teksta koji je hiperlinkovan, ali svakako – gde god postoji opcija za to – koristite button.
Facebook npr. ima kratke CTA buttons na koja se može kliknuti i koja možete dodati svakoj oglasnoj kampanji. Više puta je dokazano da CTA button na koji se može kliknuti značajno povećava stopu konverzije. Jedno istraživanje je pokazalo da je dodavanje CTA button-a povećalo konverzije za 83%. Copyblogger tvrde slično: kada su njihovi CTA-ovi izgledali kao buttons umesto kao obični tekst, stopa konverzije je porasla za 45%.
Ne zaboravite prilagoditi svoj CTA na osnovu oglasa koji prikazujete i faze toka preduzimanja akcija na koji ciljate. Npr. odabirom opcije „Saznajte više“ korisnici će osetiti manji rizik i manji pritisak nego da počnete s „Kupite odmah“. Ovako možete koristiti button-e da odredite prioritete određenih radnji ili da korisnike provedete kroz tipične “putanje” kojima treba da idu kako bi se desila konverzija.
BONUS: Zašto i kako neki od najboljih poziva na akciju “rade posao”?
- Koriste se lepe, kontrastne boje sa CTA koji se ističe
- Uključeni su višestruki pozivi na akciju unutar jedne objave/oglasa
- Stvaraju osećaj hitnosti da se preduzme akcija
- Koristi se kratak copy na samom buttonu, ali ga okružuje copy koji dodaje kontekst i čini ga uverljivijim (primarni i sekundarni)
- Primarni poziv na akciju je jasan i direktan: “Ostvarite do 60% popusta!”
- Sekundarni CTA koji je duži i definisaniji je odličan način da dodate više informacija za korisnika
- Korišćenje CTA button-a kako biste ulili osećaj zadovoljstva kod kupaca („Dobijte ponudu“)
- CTA poziv se kombinuje sa recenzijom usluge u istoj rečenici (način da se izazove osjećaj pripadnosti zajednici)
- Svi pozivi na akciju fokusirani su na dnu dok su prednosti/benefiti ponude na vrhu objave
- Naglašava se iskustvo korišćenja proizvoda
- Pozivi na akciju koji stvaraju osećaj hitnosti će definitivno pomoći u povećanju konverzija
- Više CTA button-a (i hiperlinkova) u npr. dugom e-mailu ili tekstu newsletter dodatno povećava stope konverzije
- “Besplatno uz pretplatu” npr. ističe i drži glavnu poruku jasnom za korisnika, uz CTA
- Nekada je potreban minimalistički dizajn kako bi se istakla glavna poruka
- Reči poput “(pre)uzmite” i “dobijte” korisnicima pružaju osjećaj nagrade
- Vodi se računa o prelomu stranice: CTA (button) bi trebalo da se pojavi iznad preloma stranice, što znači da korisnici mogu videti barem jedan CTA pre nego nastave sa pregledom
- CTA (button) je prilagođen i desktop i mobilnim web lokacijama
Šta dalje? Kreirajte vlastite CTA-ove s visokom konverzijom!
Ovo su bili neki od saveta za kreiranje poziva na akciju. Vreme je da ove savete primenite. Inspirišite se konkretnim primerima, pogledajte i kako to rade Apple, Nike i Coca-Cola i kreirajte poziv na akciju jedinstven za vaše poslovanje. Sačuvajte ovaj tekst, neka bude pri ruci kada se nađete u situaciji da kreirate neku prodajnu kampanju ili jednostavno pišete copy koji za cilj ima klik.
ALERT! CTA u nastavku teksta!
Ako vam treba pomoć, budite slobodni da nas kontaktirate.